Goudappel onderzoekt risico van spookrijden op rijkswegen

Kantoor Goudappel in Deventer
Bron: Inge

Hoe groot is het risico van spookrijden op onvolledige aansluitingen op het rijkswegennet? Dat heeft Goudappel afgelopen december in opdracht van Rijkswaterstaat onderzocht. Daarvoor bestudeerde het bureau alle 77 onvolledige aansluitingen, zowel uit een verkeerskundig oogpunt als vanuit de ogen van de weggebruiker.

Onvolledige aansluitingen zijn aansluitingen waar het ontbreekt aan een toe- én afrit op beide rijbanen van de snelweg. Door het ontbreken van een toerit ontstaat de kans dat een weggebruiker via de afrit de snelweg oprijdt. De verkeersveiligheidsauditors en Human Factors-experts voerden hier vanaf december een schouw aan uit, die inmiddels is afgerond.

Weggebruikers

“We zijn uitgegaan van verschillende weggebruikers”, aldus projectleider Rick Schotman van Goudappel. “De alerte weggebruiker én de meest kwetsbare weggebruiker die door bijvoorbeeld slecht zicht, slechte taalbeheersing of invloed van middelen op het moment van passeren extra risico loopt op spookrijden.” Het onderzoek van het adviesbureau richtte zich vooral op de juiste toepassing van richtlijnen en de volledigheid van de genomen maatregelen.

Bij de 77 aansluitingen werd gekeken naar aanwezige factoren die de kans op spookrijden vergroten, bijvoorbeeld een vormgeving van de aansluiting van een afrit op de kruisende weg die gelijkenis vertoont met een toerit. En naar afwezige factoren die mogelijk de kans op spookrijden verkleinen. Bijvoorbeeld een plaatsnaam waar de weggebruiker een toerit voor zoekt, maar die niet aantreft in de bewegwijzering of een duidelijk verbod tot afslaan. De aanwezigheid van mitigerende factoren die de gevolgen van spookrijden beperken of wegnemen werden ook meegenomen in het onderzoek. Dan valt te denken aan een veilige keer- of parkeermogelijkheid op de afrit.

Door al die informatie bij elkaar te brengen, wordt het risico vastgesteld. Hoe groot is de kans dat een spookrijgeval start op de aansluiting en wat is de mate waarin de fout hersteld kan worden? Schotman: “Dankzij de inzet van verkeersveiligheidauditoren én onze Human Factors-experts – die weten op welke manier hersenen informatie verwerken of reageren bij afwezigheid van informatie, en wat daar de gevolgen van zijn voor de verkeersveiligheid – geven we inzicht in de risico’s op alle onvolledige aansluitingen. Dit draagt in belangrijke mate bij aan het risicogestuurde werkproces van onze opdrachtgever.”

Aanleiding

Het onderzoek volgt op een rapport van de Onderzoeksraad voor Verkeersveiligheid (OVV) uit 2020. Nadat een spookrijder een ernstig ongeval veroorzaakte, adviseerde de raad meerdere stappen om vergelijkbare incidenten te voorkomen. Als eerste stap in dit proces werden dus in een bredere aanpak alle onvolledige aansluitingen op het rijkswegennet nader geïnspecteerd op het risico van spookrijden. Het onderzoek is inmiddels afgerond en de bevindingen worden op dit moment verwerkt.

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.