Zoektocht naar betaalbare taxiverzekering duurt voort
Veel verzekeraars hebben besloten per 1 januari geen taxi’s meer te verzekeren en de aanbieders die overblijven, hebben hun premies flink verhoogd. Daardoor zijn vooral de nodige individuele taxi-ondernemers nu druk op zoek naar een betaalbare verzekering. Ook zouden er momenteel heel wat taxi’s onverzekerd rondrijden, al gelooft KNV Taxi daar weinig van.
Eind vorig jaar schreef TaxiPro dat verzekeraar De Vereende alsnog in het gat van de taxiverzekeringen sprong. In de periode daarvoor werd steeds duidelijker dat verschillende verzekeraars hun vingers niet meer aan de sector wensen te branden. En als ze nog wel taxi’s willen verzekeren, dan volgens geluiden uit de markt tegen een fors hogere premie. Dat geldt ook voor De Vereende: de cascopremie bleef gelijk, de premie-aanpassing voor de WA-dekking werd “fors maar noodzakelijk” genoemd. Een andere speler waarvan chauffeurs zeggen er nog wel terecht te kunnen, is Voogd & Voogd Verzekeringen, maar ook hier wordt gesproken van fors hogere premies dan in 2017.
Niet genoeg omzet
Een taxichauffeuse die graag anoniem wil blijven, legt dan ook uit dat ze premies van deze verzekeraars niet kan betalen. “Ik rij met mijn taxi voor 90 procent op Schiphol en ik heb de afgelopen zes jaar een vaste klantenkring opgebouwd. Maar het lukt op dit moment niet om mijn taxi voor 2018 verzekerd te krijgen voor redelijke premie. En dus sta ik stil.”
“Deze week kreeg ik een voorstel voor een all risk-premie van 650 euro per maand plus 500 euro inleg, en de premie moet drie maanden vooruit worden betaald. Ik draai gewoon niet genoeg omzet om dat te kunnen opbrengen. Dat de premie zo hoog is, komt doordat de taxi die ik anderhalf jaar geleden kocht een te hoge dagwaarde heeft en ik te weinig schadevrije jaren heb opgebouwd.”
Ritten rijden zit er op dit moment dus niet in, want onverzekerd rondrijden is geen optie. “Ik heb mezelf tot en met de tweede week van januari gegeven om een verzekering te krijgen. Langer wachten kan echt niet, want dan loop ik het risico op een bekeuring. En ik ben waarschijnlijk niet de enige die hier tegenaan loopt.”
Te veel schades
Dat beeld wordt bevestigd door berichten die TaxiPro bereiken en die op social media worden gedeeld. Het probleem lijkt zich vooral voor te doen bij individuele taxi-ondernemers in grootstedelijke gebieden die nog niet zoveel schadevrije jaren hebben opgebouwd. Er zijn voor verzekeraars verschillende redenen om taxi’s niet of tegen veel hogere premies te verzekeren. Zo zouden de eisen voor verzekeraars zijn aangescherpt waardoor ze de meest risicovolle klantgroepen nog eens tegen het licht hebben gehouden. Maar ook het grote aantal schades door en aan taxi’s zou een rol spelen.
Spoeling wordt steeds dunner
Het gevolg is volgens Diks Verzekeringen, een in autoverzekeringen gespecialiseerde bemiddelaar tussen klanten en verzekeraars, dat er momenteel veel taxi’s zonder verzekering rondrijden. Het bedrijf kreeg sinds 1 januari al meer dan 100 aanvragen binnen voor het verzekeren van taxi’s. “Diks vraagt offertes aan bij verzekeraars om te komen tot de beste verzekering tegen een redelijke premie. Het lukt nog steeds om de taxi’s te verzekeren tegen een redelijke premie, maar de spoeling wordt dunner”, zo waarschuwt het bedrijf in een persbericht.
Volgens Diks rijden er nu in Nederland honderden taxi’s onverzekerd rond, omdat hun eigenaren nog druk op zoek zijn naar een betaalbare taxiverzekering. Dit zou weer komen omdat de verzekeraars vaak erg laat zouden zijn geweest met het opzeggen van de verzekering. Diks vindt dat de verzekeraars hun verantwoordelijkheid moeten nemen.
“Wij roepen verzekeraars op om mee te denken met ondernemend Nederland. Verzekeraars moeten ook thuis geven als het een keer iets lastiger wordt. Het is niet goed voor het imago van verzekeraars om problemen weg te schuiven. Een maatschappelijk betrokken verzekeraar denkt ook mee als het verzekeren een keer wat lastiger ligt”, aldus Marc Diks, mede-eigenaar van Diks verzekeringen. Hij geeft tegenover TaxiPro aan dat zijn oproep in elk geval heeft geleid tot veel taxichauffeurs die melden de premies momenteel veel te hoog te vinden.
Serieuze ondernemer
Hubert Andela van KNV Taxi en Zorgvervoer is duidelijk over de claim dat er honderden taxi’s onverzekerd zouden rondrijden. “Daar geloof ik geen snars van. Een serieuze ondernemer doet dat niet. Hooguit een enkele zzp’er dat die verder nergens bij is aangesloten, of iemand die echt helemaal klem zit en uit nood dan maar doorrijdt. Maar op basis van wat ik hoor en zie, zijn dat uitzonderingen.”
Andela zag in het laatste kwartaal wel dat diverse verzekeraars aangaven niet door te gaan met het verzekeren van taxi’s. “Naar ik begrijp komt dat door aangescherpte kapitaaleisen waar verzekeraars aan moeten voldoen, waardoor sommigen de meest risicovolle onderdelen uit hun portefeuille hebben geschrapt of de premie enorm hebben verhoogd. Ook het aantal schades zou een rol kunnen spelen. Taxi’s leggen natuurlijk veel kilometers af en het wordt steeds drukker op de weg, wat de kans op ongevallen en schade vergroot.”
Onder de KNV-achterban bestaat echter geen enorme onrust op het gebied van verzekeringen. “We hebben onze leden attent gemaakt op Boval, een verzekeraar die ledenvoordeel biedt. En midden december werd het alweer een stuk rustiger op dit front. Het is geen probleem dat onze leden bij ons neerleggen, dus blijkbaar komen onze leden en de verzekeraars er toch met elkaar uit. Wellicht zijn individuele leden hier nog volop mee bezig, maar het is in elk geval geen collectief probleem op dit moment.”
Afsluiting
Andela kan zich wel voorstellen dat het probleem vooral speelt bij individuele taxi-ondernemers die bijvoorbeeld niet bij een taxicentrale zijn aangesloten, en in die zin dus ook geen vangnet hebben. “Eigenlijk is zo’n individuele ondernemer ook niet echt interessant voor een verzekeraar. Bedrijven met tientallen of zelfs honderden auto’s blijven echter aantrekkelijk, ook als nu de premie even hoger wordt. Dat is uiteindelijk een kwestie van marktwerking. Maar een kleine ondernemer kan die premie misschien niet opbrengen, en de verzekeraar kan daar zijn schouders over ophalen.
Dat is wat de anonieme taxichauffeuse en anderen zoals zij op dit moment ervaren. “Ik heb een mooie klantenkring opgebouwd, maar op dit moment moet ik die klanten teleurstellen. En als ik geen inkomen heb, kan ik ook zaken zoals mijn hypotheek niet betalen. Alles stort hierdoor in. Zoals het er nu voorstaat ben ik genoodzaakt te stoppen, ook al wil ik dat niet. Momenteel heb ik contact met een paar verzekeraars aan wie ik mijn situatie heb uitgelegd en ik hoop dat daar wat uitkomt, zodat ik weer met de taxi kan gaan rijden.”
voor verzekeringen moeten goed opletten op de kosten van de auto .het is niet eerlijk dat taxiauto prijs van €15000 moet premie betalen hetzelfde als taxiauto prijs van €90000 zoals de verzekeringen beweren .en ook de autokikometers .de chauffeurs die per jaar minder dan 15000 kilometer rijden niet hetzelfde als iemand meer dan 90000km perjaar rijden .
volgens me alle taxi ondernemers kunnen iets doen als per week een keer stoppen op de area at als demonstratie tegen de taxiverzekering mafia
ik vind de vereende en achema taxi verzekering niet eerlijk zijn met verhoogde .voor me sinds 2016 deze de derde keer voogd en voogd verhoogde mijn premie zonder schade en zonder duidelijk uitleggen .vanaf oktober 2016 tot April 2017 betaaldeik €67. daarna verhoogde de premie per maand €157 .en vanaf deze oktober2018 moet ik betalen €294 per maand .ik werk op standplaats , ik heb geen schade sinds 2009 . er zijn in Nederland alleen twee taxi verzekering en we hebben geen ieuwe om te kiezen …
iemand suggesties voor een betaalbare verzekering ?
Mercedes laat ons juist helemaal kapot vallen. Beloven ons een verzekering bij de aanschaf van een V klasse van 1 jaar en 10 maanden oud (gekocht bij Smeets Eindhoven) en laten om 16:45 uur weten dat de auto die je om 17 uur kan ophalen, toch niet verzekerd kan worden, want sinds 1 januari dit jaar verzekeren ze geen taxis meer die ouder dan 1,5 jaar oud zijn (acceptatie) De zoveelste grote teleurstelling van Mercedes, zo klaar met die arrogante eikels, moeten zich kapot schamen.
Een deel van de prijsverhoging is het feit dat de verzekeraars nu al incalculeren dat het BPM-voordeel voor de taxi wordt afgeschaft.. Beetje voorbarig, ik zie een restitutie aankomen?
Dat tussenpersonen lang hebben gewacht met het vinden van een passende oplossing is wel een doodsonde, de telefoon dagen niet opnemen al helemaal.
Aan een ieder, ik heb een heel goede bemiddelaar gevonden deze verzekerd taxi’s via Achmea zer goede en redelijke prijzen en de meeste bedrijven zijn zeer welkom. dus bij belangstelling wil ik iedereen graag in contact brengen met deze bemiddelaar
met vriendelijke groet Don ( taxi don )
Wellicht dat Mercedes Benz als hofleverancier van de taxiwereld, ook in actie komen. Door dit soort maatregelen zal ik, en met mij velen vermoed ik, in ieder geval nooit een nieuwe auto kopen. Met mijn lease verleden heb ik ook 0 schadevrije jaren (sinds een week de eerste binnen! ;-)) en is een all risk verzekering niet betaalbaar. Mijn huidige 5 jaar oude Benz dus WA verzekert tegen alsnog belachelijke premie tov onze prive auto
zucht…Andela wat ben je toch ook sukkeltje met die domme uitspraken van je altijd. kun je niet beter een keer iets anders gaan doen?
We laten dit zelf allemaal toe, door die uber cowboys gaat de hele taxi branche om zeep.
Iedereen word door de media gebrainwasht.
Vraag eens bij Ton Allart 010-2027870
Collega’s als wij met veel taxiondernemers de neuzen de zelfde kant op weten te krijgen heb ik een tussenpersoon die zich wil hard maken voor een betaalbare verzekering.
Als u voornamelijk contractwerk heeft en of zakelijk vervoer kan ik u bij elkaar brengen.
Voordat de tussenpersoon er werk van wil en kan maken , wil hij weten of er genoeg animo is .
Meld u aan bij peter.vandersalm@kpnplanet.nl (voormalig directeur van Deltax BV) er moeten niet nog meer bedrijven omvallen . Peter van der Salm
Het lijkt misschien op reclame maken maar ik wil het toch graag delen.
Via aapverzekeringen hanteren ze 10% korting principe.
Ook voor taxi; dus heb je een offerte van de Vereende?
Stuur dan even een appje naar 0641813147
zo en nu ga ik lekker weer ff zwemmen
Waar is de vechtlust en demonstratiecultuur? Nee het moet vanzelf gaan. Dus eigen schuld dikke bult.
En overigens iedereen die de volle bak verzekering moet betalen zonder no claim kan dit niet opbrengen en rijdt wel degelijk onverzekerd rond
Dit om deze Amerikaanse bedrijven al ons erfgoed kapot te laten maken. Deze bedrijven bekommeren zich niet om de mensen maar alleen maar binnenharken van geld.
Heeft de branche nog steeds niet in de gaten dat het systematisch kapot wordt gemaakt. Het is ook heel makkelijk want de branche heeft geen daadkracht, laten zich als makke schapen afmaken.
En wat dacht u van alle mensen die denken voor 1500 euro een wereldbaan te krijgen? Kopen een aftands autootje en kopen een vergunning. En karren maar.
Geen vakbekwaamheid niets. Uber maakt meer kapot dan je lief is, de hele branche wordt gesloopt en verziekt door dit met open armen binnen gehaalde bedrijf dankzij ons jokkebrokken kabinet. Waarom denken jullie dat de VAR verklaring is afgeschaft.
Geef de Uber x en uber pop (welke gelukkig weg is) grotendeels de schuld dit zijn de onervaren chauffeurs die denken even uit het niets chauffeur te worden, lang leve de afschaffing vakbekwaamheid. Dezekrijgen een leasebak tegen woekerprijzen en sjezen er op los om de touwtjes aan mekaar te knopen. Ben benieuwd of dat inclusief verzekering is, dit zijn nieuwe chauffeurs en moeten ook verzekert zijn. Misschien ook een dealtje met de maatschappijen?
Wij rijden ook veel kilometers meneer Andela en dat al 30 jaar, maar wel 75 procent no claim en twintig treden, de veroorzakers van al die ongelukken zijn onkundige eendagsvliegen die losgelaten zijn door alle maatregelen van ons fijne kabinet ten nadele van serieuze chauffeurs cq zzp ers.
En zzp ers de schuld geven is ook lekker kort door de bocht, wij zijn ook zzp ers, houdt eens op deze groep de schuld te geven.
Aan de chauffeuse in dit artikel: neem even contact op met mij 0640598109, wellicht dat wij jou kunnen helpen
Hier in Amsterdam speelt die probleem enorm. We zijn hier enorm de dupe van geworden.De tussenpersonen doen zich volgensmij niet erg hun best om de juiste verzekering voor je te vinden terwijl ze jarenlang geld aan je verdient hebben. We zouden met alle chauffeurs die hier de dupe van geworden zijn een jurist moeten inschakelen om onze rechten te beschermen.
Als je een goede bemiddelaar hebt kun je voor een redelijk bedrag je taxi verzekeren. Ik heb zo’n bemiddelaar die meedenkt.