Vervoerregio wil strengere regels OV-studentenkaart voor meer spreiding

Reizigers, drukte, treinstation Tilburg
Volle treinen waren voor veel reizigers in december een reden om een klacht in te dienen bij Rover. ProMedia / Inge Jacobs

Als het aan de Vervoerregio Amsterdam ligt, zouden studenten pas na de ochtendspits gebruik kunnen maken van het OV-studentenreisproduct. Op die manier moet worden voorkomen dat het oude reisgedrag na de zomer weer wordt opgepakt en dus ook de hyperspits terugkeert. Daarvoor pleit Thea de Vries, secretaris-directeur van de Vervoerregio in Het Parool.

Voor corona was het volgens De Vries te vrijblijvend, waarmee ze naast het OV-gebruik voor studenten ook doelt op soepele fiscale regels voor leaserijders. “Mensen pakten hun leaseauto ā€™s morgens om de doodeenvoudige reden dat ze die gratis konden gebruiken. Studenten schoven aan in volle treinen, terwijl ze net zo goed later konden beginnen.”

Andere lestijden

Naar het idee van de Vervoerregio – dat geen invloed heeft op de regels rondom het studentenreisproduct – zouden studenten alleen na negen uur ā€™s ochtends met hun studentenkaart kunnen reizen. Daarvoor is wel nodig dat onderwijsinstellingen hun lestijden aanpassen. Hogeschool Inholland maakte onlangs dergelijke afspraken met de overheid en vervoerders om lestijden te spreiden. Er lopen ookĀ gesprekken over landelijke spreidingsafspraken met onderwijsinstellingen.

Als er niet snel werk wordt gemaakt van spreiding, vreest de De Vries dat er een “enorme gemiste kans” aan zit te komen nu het land steeds verder open gaat. Het aantal OV-reizigers zit inmiddels weer op 50 procent vergeleken met 2019. Met de aankomende versoepelingen zal dit aantal alleen maar verder stijgen, zeker als de scholen na de zomer weer gaan beginnen.

Lees ook:

U las zojuist Ć©Ć©n van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Dylan Metselaar

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.