SP: regering moet aandelen Connexxion behouden
SP-Kamerlid Farshad Bashir vindt het een slecht idee van de regering om ook de laatste aandelen van vervoersbedrijf Connexxion te verkopen. “Het laatste stuk invloed dat we als overheid nog op dit bedrijf hebben, wordt zo verpatst.”
Bashir keert zich al langer tegen marktwerking in het openbaar vervoer. Zo diende hij eerder met enkele collega’s van andere partijen een initiatiefwetsvoorstel in dat voorkomt dat het openbaar vervoer in de grote steden moet worden aanbesteed. Een meerderheid van de Eerste Kamer stemde in oktober van dit jaar voor deze wet.
Belangen reiziger
Veolia-directeur Manu Lageirse stelde destijds dat de wet een stap terug betekent voor het openbaar vervoer in Nederland.
Bashir: “De belangen van de reiziger horen zwaarder te wegen dan de belangen van buitenlandse vervoersbedrijven. Bovendien is dit soort marktwerking vaak helemaal geen marktwerking, want de bedrijven die vanuit het buitenland ons openbaar vervoer overnemen zijn zelf nog vaak staatsbedrijven.”
Privatisering
De SP’er wijst ook op onderzoek dat de Eerste Kamer onlangs deed naar privatisering en verzelfstandigen van overheidsdiensten. “Daaruit blijkt glashelder dat de regels van de markt lang niet altijd goed werken in het openbaar vervoer en dat de kosten hiervan bij de belastingbetaler terechtkomen”, stelt Bashir.
Datzelfde onderzoek wees overigens uit dat het privatiseren van spoorgoederenvervoer wél succesvol is. Volgens de SP’er moet de minister van Financiën juist meer aandelen van Connexxion kopen. De SP krijgt tot nu toe weinig gehoor, want minister Dijselbloem wordt voor de verkoop van de aandelen gesteund door een meerderheid van de Tweede Kamer ( PvdA, D66, VVD, CDA).
Lees ook: 130 miljoen voor Connexxion, geen conflict met Transdev
Misschien moet de regering de laatste aandelen van Connexxion maar beter verkopen aan de Nederlandse Spoorwegen. Volgens mij is de Nederlandse Spoorwegen een beter aandeelhouder voor Connexxion dan Veolia Transdev.