‘Geef meer ruimte voor inzet kleinere bussen in bestek’
Om de verschuiving van het doelgroepenvervoer naar het OV mogelijk te maken dient er in de bestekken meer flexibiliteit te komen voor de dienstregeling en de inzet van kleinere bussen. Dat zeggen de regionale busvervoerders. Er wordt de komende jaren flink bezuinigd op het doelgroepenvervoer. De overheid wil dat een deel van de reizigers in het doelgroepenvervoer gebruik gaat maken van het OV. Om dat mogelijk te maken, zijn er aanpassingen nodig in de huidige concessievoorwaardes.
Directeur Manu Lageirse van Veolia: “We moeten het rijden met grote, klassieke bussen voor een deel loslaten. Daar waar je die capaciteit nodig hebt, kun je die grote bussen inzetten. Kleinere voertuigen kunnen de rest van het netwerk invullen.” Directeur Cees Hage van TCR is het met hem eens: “De tijd van met lege bussen rondrijden is voorbij. We moeten beter kijken naar de invulling van de vervoersbehoefte. Er is wel degelijk een markt voor kleinschalig vervoer.”
Directeur Theo Vegter van Connexxion: “Het is goed om eerst naar de bulk te kijken. En dan kunnen we kijken of we de rest met WMO-systemen of leerlingvervoer kunnen opvangen. Daar waar iets niet rendabel is, is het goed om in de spits een busje in te zetten en bijvoorbeeld buiten de spits vraagafhankelijk vervoer in te zetten.”
Bezuinigingen
Bezuinigingen dwingen overheden om de regelingen voor het doelgroepenvervoer, zoals WMO-vervoer, Valys-vervoer, AWBZ-vervoer en WSW-vervoer, af te bouwen. Vanwege de bevolkingstoename en de vergrijzing zal de vraag naar doelgroepenvervoer echter alleen nog maar toenemen.
Het openbaar vervoer kan deze vraag voor een deel opvangen, zo concludeerde ook professor Henk Meurs in een onderzoek dat hij voor het ministerie van VWS uitvoerde. Maar om die overgang plaats te laten vinden, dienen er diverse maatregelen te worden genomen. Ook hij concludeert dat de punctualiteitseisen dienen te worden aangepast. Daarnaast stelt hij dat de toegankelijkheid van bussen nog beter kan en dat de prijzen ten opzichte van het doelgroepenvervoer dienen te worden verlagen.
Verschuiving
Lageirse: “We moeten eerst onderzoek doen naar de impact van de verschuiving van het doelgroepenvervoer naar het OV. We willen de huidige passagiers niet wegjagen en uiteindelijk geen goede oplossing hebben voor de doelgroepen. Reizigersorganisaties, vervoerders, opdrachtgevers en de nationale overheid dienen hier gezamenlijk over na te denken.”
Ook Hage vindt dat de verschuiving niet te rigoreus moet worden doorgevoerd. “We proberen heel veel klanten in de bus te krijgen, maar we moeten tegelijkertijd andere klanten niet kwijtraken doordat er vertragingen ontstaan.”
Bundeling van vervoer
Om de gewenste bundeling van vervoer mogelijk te maken, dient er volgens de vervoerders meer flexibiliteit in de routes te komen. Lageirse: “We kunnen ons netwerk anders inrichten. Zo rijden bijvoorbeeld de bussen niet meer naar de knooppunten, maar kunnen we hier flexibele systemen op gaan inzetten.”
“Nu heb je nog dat in bepaalde dorpen vijf mensen opstappen op een grote bus. De bussen rijden daarvoor vijf minuten om. Dit kunnen we oplossen met belbussen of de regiotaxi. Dat is goedkoper dan iedere dag die bus vijf minuten langer laten rijden. De bestekken moeten hier echter wel ruimte voor bieden”, aldus Lageirse.
Marieke van Gompel
Lees ook:
Maak OV verder toegankelijk voor mensen met beperking
Bekijk hier de presentatie van onderzoeker Henk Meurs over de resultaten van het onderzoek (vanaf 14.58 minuten):
Hoe ze aan zoveel vrijwilligers komen ? Eenvoudig dat worden aangewezen werkelozen jij betaalt aan hun uitkering ,zij pakken het werk van de beroepschauffeur af die krijgt zijn contract niet verlengd of wordt ontslagen want is te duur en mag naar het uvw. Dat noemen ze efficient.
In de volksmond heet dat dweilen met de kranen open.
Hoe kom je aan zo veel vrijwilligers want dat is al op verschillende plaatsen een probleem aan het worden.
Dan kun je beter oproep kracht worden want dat wordt ook nog betaalt.
Waar gaat dit naar toe, de toekomst wordt er zo niet beter op.
KLeinschalig vervoer kost goud geld? Minder dan grote bussen met weinig reizigers. En vraaggestuurd systeem kan ook goedkoper dan met vaste frequentie op elk punt langs tekomen ook als er maar spooradisch een reizger is. Het is trouwens niet grootschalig of kleinschalig, het gaan om optimaal inzetten en combineren en op elkaar aansluiten. In nederland worden gemiddeld per km 10 personen vervoerd in streek en 18 in stad. 12m bus heeft 55 plaatsen, 80 in spits… Gepaste inzet moet doel zijn
Geachte collega’s
Ik begrijp dat de vervoerders kleinschalig vervoer wel zien zitten.
Men is er heel wat aangelegen dat de CAO OV overboord gaat en dat er een nieuw goedkoper CAO voor deze tak van vervoer voor in de plaats komt.
Kortom ik zou dit met enige argwaan willen volgen.
@Kees Braam
De gebruikers van het doelgroepenvervoer zien het reizen met de taxi op kosten van de belastingbetaler als een soort verworven recht. Omdat ze zelf slechts een habbekrats betalen ontbreekt bij deze mensen ieder benul van kosten.
Integratie doelgroepenvervoer in regulier OV verloopt uiterst moeizaam.
Vanwege de efficiëntie worden vaak diverse buslijnen in een omloop aan elkaar geknoopt, dit betekent dat er met een type bus wordt gereden.
Als een 12 m bus minder kilometers gaat rijden betekent dat ook hogere exploitatiekosten per km. In een aantal concessies hebben de vervoerders al de keuze welke modaliteit ze inzetten, waarbij uiteraard afhankelijk van de modaliteit een andere dru-prijs wordt vergoed.
Wazige luchtfietserij.
Kleinschalig vervoer kost goud geld (lees: subsidie)