‘Nieuw betaalsysteem via de mobiel vervanger van OV-chip’
Het nieuwe betaalsysteem Touch and Travel waarbij reizigers onder meer met hun smartphone kunnen inchecken zal, samen met soortgelijke systemen, op den duur het OV-chipsysteem in Nederland gaan vervangen. Dat voorspelt directeur Auke Huisman van Humanis Consulting Group. Arriva is donderdag een proef gestart met het nieuwe systeem dat volgens Huisman meer mogelijkheden biedt dan het huidige OV-chipsysteem. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om achteraf via automatische incasso te betalen. Daardoor is het niet langer nodig om vooraf saldo te laden en in- en uit te checken bij iedere vervoerder.
Deutsche Bahn, de moedermaatschappij van Arriva, werkt in Duitsland al enkele jaren succesvol met Touch and Travel in combinatie met de vertrouwde ‘papieren’ tickets. Huisman: “Het Touch and Travel-systeem werkt omgekeerd als je het vergelijkt met het OV-chipsysteem. De slimheid zit hem daar in het mobieltje van de reiziger en het centrale computersysteem en niet in de paal. Iedere OV-chippaal in Nederland werkt als een geavanceerd kassasysteem, waar in Duitsland de techniek juist in de centrale computer en in de smartphone van de reiziger zit. Dat maakt dat dit systeem stukken flexibeler en goedkoper is.”
“Ruim vijftien jaar geleden bij de opzet van het OV-chipkaartsysteem, was die opzet van de techniek de juiste. Inmiddels biedt de moderne technologie de beste oplossing”, vindt Huisman. In het huidige OV-chipsysteem heeft elk paaltje op het station een eigen glasvezelverbinding en een centrale serverruimte op stationsniveau. Dat maakt de installatie van OV-chippalen relatief duur. Touch and Travel gebruikt juist de mobiele telefoons van de reizigers om de data te verzenden.
In- en uitchecken
Touch and Travel ondersteunt vier verschillende manieren van in- en uitchecken. Naast de mogelijkheid om met de smartphone in te checken bij een paaltje met de NFC-chip, kunnen reizigers ook het nummer dat op het paaltje staat intoetsen, alsof ze een smsje versturen. Dat kan ook met een oudere mobiel die niet over een NFC-chip beschikt. Verder is het mogelijk om de QR-code op het paaltje te scannen om in te checken.
De vierde (toekomstige) optie is dat een reiziger met ‘Location Based Services’ werkt. Huisman: “Een reiziger geeft op zijn smartphone aan dat zijn reis via ‘Location Based Services’ gevolgd mag worden. Op basis van locatiegegevens van de mobiele provider kan daarbij worden bijgehouden hoe er wordt gereisd en achteraf worden afgerekend. Daarbij is uiteindelijk zelfs geen paal op het perron meer nodig.”
Investeren in innovatie
Touch and Travel maakt gebruik van de nieuwste communicatiemiddelen zoals smartphones, NFC, 4G, Location Based Services en WiFi. Het systeem vaart daarom mee op de ontwikkelingen van bedrijven zoals Apple, Samsung, Google, Twitter, KPN en Vodafone.
Huisman ziet daarom meer toekomst in het geleidelijk afbouwen van het huidige OV-chipsysteem, de goede onderdelen daaruit hergebruiken en het investeren in een nieuw systeem dat meer met de tijd meegaat. “Ik vind dat we niet nog jaren geld in het OV-chipsysteem moeten steken. Het is beter om dit nu in innovatie en toekomstvaste systemen te investeren.”
Centrale bankfunctie
Het Touch and Travel-systeem heeft in tegenstelling tot het OV-chipsysteem geen centrale bankfunctie nodig waar het geld wordt gestald als tegenwaarde van het saldo op een kaart. Trans Link Systems (TLS) heeft in vol bedrijf meer dan 400 miljoen euro aan saldo van reizigers in beheer. Huisman: “TLS zou bij het gebruik van Touch and Travel nog steeds blijven functioneren, maar dan als verekensysteem aan de vervoerders gebaseerd op een roamingmodel zoals we dat kennen in de telecomwereld.”
Huisman: “Het voordeel van Touch and Travel is dat reizigers niet langer prepaid geld op de kaart hebben staan, maar zonder die kaart reizen op rekening met een telefoon die je altijd bij je hebt. Daarmee is het gedoe voorbij met vooraf voldoende saldo laden op je OV-chipkaart en inchecken bij iedere vervoerder.”
Marieke van Gompel
Arriva test reis- en betaalsysteem via de mobiel
‘Reisgedrag te beïnvloeden met realtime transactie-info OV-chip