UITP-congres: externe investeerders nodig voor railinfrastructuur steden
Doordat verstedelijking de komende jaren een vlucht neemt en daarmee de vraag naar mobiliteit toeneemt, dreigt er een enorm financieel gat te ontstaan. Hoewel veel steden ambitieuze plannen hebben om het railnetwerk verder te ontwikkelen, stranden deze vaak in de financiering van de infrastructuur. Daardoor neemt de druk op lokale overheden steeds meer toe om op zoek te gaan naar externe investeerders. Dat werd maandag duidelijk op het driedaagse UITP-congres in Milaan.
Tijdens het congres werd het UITP-rapport Public Transport Trends 2015 gepresenteerd, waarin wordt voorspeld dat in 2050 de mobiliteit in steden met 40 procent zal zijn toegenomen. Daardoor zal de komende jaren de behoefte aan publiek-private samenwerkingen alleen maar toenemen, zo is de verwachting.
Publiek-private samenwerking
Michèle Dix, bestuurslid van UITP: “Een publiek-private samenwerking voor spoorinfrastructuur-projecten kan de economische kracht van een regio versterken, de productiviteit vergroten en banen creëren. Het aantal bedrijfsactiviteiten en de waarde van vastgoed neemt toe. Ook wordt de kwaliteit van leven beter doordat de CO2-uitstoot in een gebied afneemt.”
Dix is managing director van Crossrail 2, een groot spoorproject in Londen, dat mede-gefinancierd is door externe investeerders. Crossrail 2 is een nieuwe spoorlijn die het zuidwesten van Londen met het noordwesten verbindt. De nieuwe spoorlijn is 36 kilometer lang en heeft 13 ondergrondse stations en twee bovengronds. Er komen twee belangrijke nieuwe verbindingen met de bestaande spoor- en metronetwerken van National Rail en London Underground. Het totale project heeft een waarde van zo’n 34 miljard euro, inclusief de kosten van nieuw rollend materieel en mogelijke risico’s.
Spoorproject
Colin Stanbridge, van de London Chamber of Commerce and Industry: “In een stad als Londen is er geen discussie mogelijk over het feit dat mobiliteit een van de belangrijkste zaken is om de economie draaiende te houden. In Azië is openbaar vervoer de vervoersvorm voor arme mensen. Dat is niet het geval in steden als Londen. Openbaar vervoer is in Londen de levensader van de stad.” London Chamber of Commerce and Industry (LCCI) heeft het spoorproject mede gefinancierd. In LCCI zijn 2500 grote bedrijven uit de Britse hoofdstad verenigd.
“Het is best wel druk in de metro in Londen. Mensen begrijpen dat ze moeten betalen voor verbeteringen in het OV. Grote bedrijven investeren in het Crossrail-project. Iedereen ziet er de noodzaak van in dat deze railinfrastructuur er moet komen”, aldus Stanbridge.
Railinfrastructuur
Ook in het OV in Amsterdam zijn de komende jaren externe investeringen nodig in de railinfrastructuur, vertelde directeur Alexandra van Huffelen van het GVB die ook op het UITP-congres sprak. “Het aantal toeristen in Amsterdam groeit ieder jaar met tien procent. Als we ons openbaar vervoer niet uitbreiden, dan kunnen we dit niet accomoderen.”
“De economie van Amsterdam kan niet draaien zonder openbaar vervoer. Om ons OV-netwerk uit te kunnen breiden, hebben we de steun van bedrijven nodig. Vliegveld Schiphol vindt dat een goed idee, maar we hebben ook andere bedrijven nodig om onze plannen te realiseren.”
Gezamenlijke verantwoordelijkheid
Van Huffelen waarschuwde er eerder al voor dat Amsterdam zonder extra maatregelen dichtslibt. Het duurzaam bereikbaar maken van de stad vereist een miljardeninvestering die volgens de directeur een gezamenlijke verantwoordelijkheid is van overheid en bedrijfsleven.
Van Huffelen pleit al geruime tijd voor een metroverbinding tussen Amsterdam en Schiphol. Ze wil dat de nieuwe metroverbinding Noord/Zuidlijn vanaf station Zuid wordt doorgetrokken naar het vliegveld. Dit is volgens haar nodig, om de bereikbaarheid van Schiphol ook in de toekomst veilig te stellen.
Marieke van Gompel
Lees ook: