Hermes start proef met een vraagafhankelijke lijndienst
Als Hermes op tijd toestemming krijgt, start in december een pilot in enkele wijken van Arnhem en Nijmegen met een vraagafhankelijk vervoersysteem met vaste in- en uitstappunten maar zonder vaste dienstregeling. Het systeem combineert volgens Hermes het gemak van reserveren met een app, met het efficiencyoordeel van een klassieke bus.
Het systeem, dat wordt uitgebracht onder het Breng label, is vooral bedoeld om de vraag van reizigers in zowel stedelijk als landelijk gebied in de toekomst beter te kunnen faciliteren tegen acceptabele kosten, zo stelt Hermes.
De optimale route en opstapplaatsen van Breng flex worden berekend aan de hand van actuele boekingen met een algoritme dat ook wordt gebruikt in de deeltaxi Abel in Amsterdam en toekomstige Connexxion taxi services. Het vervoer gebeurt met 18 kleinschalige voertuigen (10 8-persoonsbusjes en 8 elektrische auto’s). Een rit kost ā‚¬3,50. Betalen is mogelijk met OV-chipkaart of via de bank (iDeal). De pilot gaat een jaar duren.
Ondertussen werk Hermes al mee aan een vervolg. In het kader van een onderzoekprogramma naar smart cities heeft de Radboud Universiteit en de HAN samen met de TU Eindhoven en de TU Delft een onderzoeksproject gefinancierd gekregen onder de naam SCRIPTS.
Het idee is dat reizigers in de toekomst via een app op hun smartphone kunnen aangeven dat ze naar een bepaalde bestemming willen reizen en welke tijd ze ongeveer op die bestemming willen zijn. Van de leverancier van mobiliteitsdiensten krijgen ze dan een aantal alternatieven voorgesteld met de bijbehorende reistijd en -kosten. De reiziger kiest een alternatief en de leverancier regelt de reis, maakt betaling ineens mogelijk en stelt hem op de hoogte van de eventuele vertragingen. Naast het ov kan men ook gebruik maken van deelfietsen en -autoā€™s, carpoolen, Breng flex of de taxi.
Het Kenniscentrum BRENG, waarin ook de provincie Gelderland, Hermes, de regio en reizigersorganisaties participeren, begeleid praktijkproeven.