OV-Klantenbarometer: waardering van reizigers in het OV weer gestegen

Voor het zesde opeenvolgende jaar is de klantwaardering in het lokale en regionale openbaar vervoer gestegen. Dat blijkt uit de OV-Klantenbarometer van KpVV CROW. Gebruikers van bus, tram, metro, regionale trein en veerdienst beoordelen hun rit in het algemeen gemiddeld met 7,6. Dat is weliswaar even hoog als in 2016, maar in twee cijfers achter de komma is een stijging te zien van 7,57 naar 7,64. Dat is viertiende hoger dan in 2011, toen reizigers gemiddeld een 7,24 gaven.

Het onderzoek is voor de zeventiende keer gehouden. Tussen de herfstvakantie en begin december 2017 vroegen enquĂŞteurs tijdens ov-ritten aan reizigers om een schriftelijke enquĂŞte in te vullen en rapportcijfers te geven aan verschillende aspecten van hun rit. Het onderzoek is uitgevoerd door I&O Research in samenwerking met inno-V.

Top-3

De top-3 van 2017 bestaat uit het busvervoer op de Friese Waddeneilanden (8,6), de veerdienst Rotterdam–Dordrecht en Drechtsteden (8,5) en de veerverbinding Vlissingen–Breskens (8,1). Het zijn cijfers die de veerdiensten en het busvervoer op de Waddeneilanden al jaren halen.

De concessie Waterland heeft de leidende positie in het streekvervoer op het vasteland. Vervoerder EBS scoort hier gemiddeld een 8,0 (0,3 meer dan in 2016) en dat is een knappe prestatie. De stadsdienst in Apeldoorn haalde dit cijfer in 2014 voor het laatst binnen. Zaanstreek, waar Connexxion rijdt, volgt Waterland met een 7,9. Het streekvervoer van Almere, verzorgd door Keolis Nederland, bezet de derde positie, ook met een 7,9.

Treindiensten

De recent gestarte treinconcessie Alphen aan den Rijn–Gouda (NS) komt goed uit de verf. Met een 7,8 is die met stip gestegen naar de derde plaats in de ranking van treindiensten. Vorig jaar scoorde deze treindienst nog een 7,2. De lijnen Zwolle–Emmen en Apeldoorn–Zutphen, beide van Arriva, staan op nummer 1 en 2 – ook met een 7,8.

De nieuwe trams van HTM in Den Haag vallen in de smaak. Ze leveren de tramdienst drietiende punt winst op (7,8). Het is de vierde stijging op rij. De trams van de RET in Rotterdam leveren eentiende punt in (7,8) en de trams van de GVB in Amsterdam boeken juist een tiende punt meer (7,5) winst. Bij de metro blijft de waardering in Rotterdam het hoogst (7,7) en in Amsterdam het laagst (7,4). Deze cijfers zijn ongewijzigd ten opzichte van 2016.

Stadsbussen

De waardering van de stadsbussen in de drie grootste steden stijgt van een 7,7 naar een 7,8. Het busvervoer in Amsterdam zet zijn gestage opmars voort. Voor het derde jaar op rij is het rapportcijfer hoger, nu een 7,8.

Het gebruiksgemak van de OV-chipkaart stijgt wederom: van een 7,5 in 2014 naar een 8,2 nu. Ook de waardering van de informatie bij vertragingen blijft stijgen. Reizigers gaven dit onderdeel een 5,3 in 2014, en een 5,9 nu. Desalniettemin kunnen vervoerders hier nog een slag slaan. Reizigers noemden dit punt ook het vaakst als verbeterpunt (23 procent). Als het aan hen ligt, moet ook de kans op een zitplaats groter worden en moet de frequentie van lijnen omhoog. Respectievelijk 14 en 11 procent van de reizigers noemt dit als verbeterpunt.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.