Coronamaatregelen worden versoepeld: nieuwe regels voor OV vanaf 1 juni

Informatieborden van NS over corona
Bron: inge

Reizigers én OV-medewerkers zijn vanaf 1 juni verplicht om een mondkapje te dragen in het openbaar vervoer. Dit maakt verantwoord reizen mogelijk in bussen, treinen, trams en metro’s, waar niet strikt zal worden vastgehouden aan de 1,5 meter afstand. De dienstregeling wordt verder met ingang van 1 juni maximaal opgeschaald. Dit biedt ruimte voor een bezetting van ongeveer 40 procent. In de afgelopen weken was dit zo’n 10 tot 15 procent. Bovendien kunnen alle OV-medewerkers in aanmerking komen voor een Covid-19 test.

Het zijn enkele nieuwe regels die premier Mark Rutte woensdagavond bekendmaakte tijdens een persconferentie over het versoepelen van de coronamaatregelen. Hij greep deze persconferentie ook aan om opnieuw een groot compliment te geven aan OV-personeel.

De nieuwe regels volgen een richtinggevend advies dat de OV-bedrijven en decentrale overheden afgelopen vrijdag hebben gegeven aan het kabinet. “We willen Nederland graag bereikbaar houden en onze bijdrage leveren als de maatregelen versoepeld worden. Wij zijn verheugd dat onze brief heeft bijgedragen aan de versnelde besluitvorming van het kabinet, in lijn met ons advies”, aldus Pedro Peters, voorzitter van brancheorganisatie OV-NL.

Mondkapjes

Het kabinet lijkt te hebben geluisterd naar het pleidooi van de vervoerders en ervaringen uit het buitenland ter harte te hebben genomen bij de verplichting tot mondkapjes. Dit omdat anderhalve meter afstand houden in veel OV-voertuigen, maar ook op sommige haltes, simpelweg niet goed mogelijk is. “In voertuigen, op perrons en bij haltes wordt geaccepteerd dat 1,5 meter – ook in de huidige intelligente lockdown – niet altijd haalbaar is. Daarom wordt dit in trein, tram, bus en metro versoepeld, in combinatie met het gebruik van mondkapjes, waarmee verantwoord reizen mogelijk is”, aldus de brancheorganisatie.

Reizigers en het personeel worden straks dus opgedragen een mondkapje te dragen. Hier zal dan ook op gehandhaafd worden. Hoewel de verplichting pas ingaat vanaf 1 juni, vragen vervoerders dit nu al aan reizigers. Het gaat overigens om niet-medische mondkapjes, die zijn namelijk voor gebruik in de zorg. De passagiers zijn zelf verantwoordelijk voor de aanschaf van deze mondbescherming. Het personeel krijgt dezelfde mondkapjes als bijvoorbeeld de politie, vertelde Rutte.

Overigens stellen de vervoerders dat reizigers zich waar mogelijk wel aan de geadviseerde afstand tot andere reizigers dienen te houden. Op stations is dit bijvoorbeeld wel haalbaar. Om reizigers te ondersteunen bij het bewaren van voldoende afstand, zijn vervoerders begonnen met het aanbrengen van afstandsmarkeringen. De komende tijd zal dit op veel meer plekken gebeuren.

Spreiding

Daarnaast wordt de dienstregeling versterkt, met het streven om vanaf 1 juni weer zo veel mogelijk via reguliere dienstregeling te rijden. In bepaalde gevallen wordt maatwerk ingezet voor de regionale verschillen in aanbod en vraag. Vanaf 11 mei gaan de basisscholen weer open en in juni start ook het voortgezet onderwijs weer op. Naar verwachting zullen scholieren daardoor meer gebruik gaan maken van het openbaar vervoer. OV-NL streeft ernaar dat door deze nieuwe dienstregelingen de OV-capaciteit toeneemt van nu 10 tot 15 procent tot 40 procent.

Die extra reizigers moeten zo veel mogelijk op verschillende tijdstippen van het openbaar vervoer gebruik gaan maken. Voor de coronacrisis was het in de spitsuren heel druk, terwijl de capaciteit in de daluren beduidend minder belast werd. Nu heeft het kabinet afspraken gemaakt met het onderwijs over spreiding van reizigers. In overleg met bijvoorbeeld werkgeversorganisaties en culturele instellingen worden door de rijksoverheid ook afspraken gemaakt over spreiding van reizigers bij eventuele volgende en aanvullende versoepelingen.

Handhaving

In de afgelopen weken was handhaving een uitdaging in het OV. Personeel was geïnstrueerd zich met name bezig te houden met het verlenen van service. Na 1 juni blijft de sector een beroep doen op de medewerking en eigen verantwoordelijkheid van de reizigers, maar door de verwachte reizigersgroei zal handhaving belangrijker worden. BOA’s krijgen daarom handhavende bevoegdheden ten aanzien van Covid-19 bepalingen.

Reizigers moeten dus de instructies van deze medewerkers opvolgen en de BOA’s kunnen ook boetes uitschrijven. Dit is wel een uiterste maatregel. Ook op zwartrijden zal strenger worden gecontroleerd. De BOA’s krijgen noodzakelijke persoonlijke beschermingsmiddelen, zoals een medisch mondkapje en beschermingsbrillen. Het is de bedoeling om dit al in te laten gaan vanaf 11 mei.

Lees ook:

Mondkapjes in het buitenland onmisbaar bij opstart OV

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

4 reacties op “Coronamaatregelen worden versoepeld: nieuwe regels voor OV vanaf 1 juni”

Theo de Koning|14.05.20|14:21

Zolang er zelfgemaakte mondkapje zijn toegestaan zal ik niet van het ov gebruik maken.

Langdurige dragen wordt ook afgeraden en ook het nat worden is erg verkeerd.

Met een nat mondkapje de het voertuig betreden zo ook niet mogen.

Stijn Hommes|11.05.20|06:02

Leuk idee. Maar het is nog altijd niet duidelijk waar die mondkapjes vandaan moeten komen. En waarom eigenlijk? Niet medische kapjes houden toch niets tegen!

Rik Spring|07.05.20|13:00

“Vanaf 1 juni gaat het openbaar vervoer weer volgens de normale dienstregeling rijden. Reizigers zijn dan wel verplicht een ‘niet-medisch’ mondkapje te dragen(Bron NOS)

Reizigers en het personeel worden straks dus opgedragen een mondkapje te dragen.(OVPRO)

Dit is niet helder,wat is het nu?alleen reizigers of ook de buschauffeur.
En de treinmachinist,die zit alleen in zijn cabine.
Het lijkt mij als buschauffeur niet fijn,een hele dienst met een mondkapje op(ook al is het voor een goed doel)

Klaas De Graaff|06.05.20|20:22

Het abonnement dat ik heb en pas geleden voor een jaar is verlengd, inclusief de 7 gratis reizen, is waarschijnlijk minder of niets meer waard. Zal de NS nog soepel omgaan als ik als reiziger (niet strikt noodzakelijk) gebruik maakt van hun treinen?
Bijvoorbeeld aan de vrij reizen kaartjes geen databeperkingen te stellen?