NS behoudt hoofdrailnetconcessie na 2024
De concessie voor het hoofdrailnet gaat na 2024 opnieuw naar NS. De prestaties van de spoorvervoer zijn goed en het aanbesteden van het hoofdrailnet is complex en risicovol. Wel heeft het ministerie de inzet om de sprinterdienst Leeuwarden-Zwolle vanaf 2025 te decentraliseren. Er wordt bekeken of op meer regionale lijnen en op internationale verbindingen meer ruimte kan komen voor concurrentie.
Verder lezen?
U hebt het maximumaantal gratis artikelen bereikt voor deze maand. U kunt een abonnement nemen om verder te lezen.
Decentralisatie spoorlijnen EN infrabeheer Oost Noord NL, Duitsland, Wallonie en Luxembourg
De decentralisatie van eigenlijk heetl het stelsel in perifere haak NL, dwz. Alkmaar-Afsluitdijk // Harlingen-Bremen en Leeuwarden—Gronigngen–Luik–Luxemburg zoe pas een echte stap zijn in het loskomen van het Randstad kern net, waarbij men uit blijft gaan van een politiek isolement vanmet name Noord Nederland, met Duits Weser Ems en Noord- Oost NL via IJssel-Maasroute met Luik en Luxemburg