Afschaffen boa-status hoofdconducteurs scheelt NS jaarlijks 5,7 miljoen euro

Conducteur bij Sprinter op station Tilburg
(foto: Marieke)

NS verwacht jaarlijks 5,7 miljoen euro te kunnen besparen met het afschaffen van de boa-status bij hoofdconducteurs. Dat bedrag zit vooral in de opleiding, de hercertificering elke vijf jaar en het examen dat ze moeten doen. Elke vijf jaar zijn hoofdconducteurs daar dertien dagen mee kwijt, waarop ze niet voor werk ingezet kunnen worden.

Dat schrijft staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat, ook namens de ministers van Justitie en Veiligheid en Financiën aan de Tweede Kamer. In haar brief beantwoordt ze vragen die SP-Kamerleden Michiel van Nispen en Mahir Alkaya hebben gesteld over het voornemen van NS om de boa-bevoegdheid weg te halen bij hoofdconducteurs.

Functie toegankelijker

NS verwacht hiermee niet alleen kosten te besparen, maar denkt dat het ook makkelijker wordt om te voorzien in voldoende hoofdconducteurs. De functie wordt immers toegankelijker voor bestaande en toekomstige medewerkers van de vervoerder. Ook kunnen de ongeveer vijftig hoofdconducteurs die op dit moment hun boa-examen niet gehaald hebben weer aan de slag op de trein.

Daar komt bij dat hoofdconducteurs in de praktijk weinig gebruik maken van hun boa-bevoegdheid. Op basis van die bevoegdheid schrijft een hoofdconducteur gemiddeld minder dan één combibon of boete uit, stelt Heijnen. “NS ziet de boa-bevoegdheid daarom als een onnodige belasting voor hun hoofdconducteurs en kan hiermee bovendien een besparing van 5,7 miljoen euro per jaar realiseren.”

NS verwacht niet dat de functiewijziging invloed zal hebben op de sociale veiligheid van zijn personeel en van de reizigers. De hoofdconducteurs blijven vervoersbewijzen controleren en toezien op naleving van regels. In lastige situaties roepen ze de hulp in van de veiligheid- en servicemedewerkers.

Uitbreiding veiligheidsmedewerkers

Eerder dit jaar pleitte FNV voor uitbreiding van het aantal veiligheidsmedewerkers (nu rond de 700) als hoofdconducteurs hun boa-status kwijtraken. NS verwacht dat dat niet direct nodig zal zijn, meldt Heijnen. Het bedrijf gaat ervan uit dat het aantal assistentieverzoeken van hoofdconducteurs met 2 tot 4 procent zal toenemen, “maar dat deze toename binnen de huidige werkzaamheden van de Veiligheid & Service organisatie kan worden opgevangen”. Mocht dat toch niet lukken, dan zal NS in overleg met de bonden en de ondernemingsraad kijken of er inderdaad meer veiligheidsmedewerkers nodig zijn.

NS wil graag dat de veiligheidsmedewerkers meer bevoegdheden krijgen. De SP-Kamerleden willen weten welke eventuele bezwaren de staatssecretaris ziet. Heijnen benadrukt dat het niet gaat om verruimen van de boa-bevoegdheden, maar mogelijk maken dat de veiligheidsmedewerkers “kunnen beschikken over informatie waarmee zij onafhankelijker hun taak kunnen uitvoeren”. Dan gaat het bijvoorbeeld om het vaststellen van de identiteit van iemand die staande is gehouden. NS heeft het ministerie van Justitie en Veiligheid gevraagd om de veiligheid- en servicemedewerkers toegang te geven tot informatiesystemen om dat te kunnen doen. Daarover lopen nu nog gesprekken met NS en de ministeries van Justitie en Veiligheid en Infrastructuur en Waterstaat.

Lees ook

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Yvonne Ton

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.