hogere lonen

Werknemers veerboot Den Helder en Texel stellen een ultimatum

Veerboot tussen Den Helder en Texel
Veerboot tussen Den Helder en Texel

De FNV stuurt een ultimatum naar TESO, de exploitant van de veerboot tussen Den Helder en Texel. Als het bedrijf voor 23 juni 6:00 uur niet akkoord gaat met onder meer een loonsverhoging, het afschaffen van jeugdlonen en het recht op parttime werk, dan volgen vrijwel zeker acties.

“De werkgever stelt zich echt onverzettelijk op”, vertelt bestuurder FNV Streekvervoer Lutz Kressin. “De werkgevers zitten nu al ruim twee jaar met een cao die officieel verlopen is. En dan komt het bedrijf na hervatting van de al moeizame onderhandelingen met een eindbod dat echt ver onder de maat is.”

Het ultimatum lijkt een herhaling van zetten te worden, gaat Kressin verder. “We hebben met een brief al eerder duidelijk gemaakt wat de wensen van de werknemers zijn voor de nieuwe cao. Het eindbod dat de werkgevers op 24 mei deden, werd dan ook door onze leden unaniem afgewezen.”

Eisen

Naast een loonsverhoging van 5 procent per 1 januari 2022 wil de vakbond ook dat een onderzoek komt naar het verwachte personeelsverloop en de mogelijkheid om werknemers boven de sterkte aan te nemen. Dit om de hoge werkdruk aan te pakken.

“We hopen niet dat we tot acties hoeven over te gaan en dat de werkgever inziet dat de werknemers meer verdienen dan het eindbod. Mocht het toch tot acties komen dan kan het ook gaan om werkonderbrekingen voor korte of langere duur, en stiptheidsacties”, zegt Kressin.

Onderhandelingsakkoord

De huidige cao was geldig tot 1 januari 2020 en een eerder onderhandelingsakkoord tussen vakbonden en werkgever werd door de leden begin 2020 afgewezen. Vanwege corona zijn de onderhandelingen pas in oktober 2021 weer hervat. Kressin: “Toen werd het snel duidelijk dat er van de kant van de werkgever weinig beweging te verwachten was.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Sander Van Vliet

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.