Verontwaardiging in Noord-Holland groeit door achteruitgang in NS-dienstregeling
Het besluit van de NS om de dienstregeling in Noord-Holland te verschralen is verkeerd gevallen in de regio. De provincie en negentien gemeenten in het noorden van Noord-Holland zijn boos over de verslechtering en hebben een brief naar de NS gestuurd
“De voorgestelde dienstregeling is wederom een verslechtering, juist nu het ov steeds belangrijker wordt om de groei van aantallen woningen en groeiende bedrijvigheid op te kunnen vangen. Dat men dit in de krant heeft moeten lezen, is onbegrijpelijk”, schrijven ze. “We vinden deze verslechtering onacceptabel.”
De NS besloot deze zomer na eerdere versoberingen onder meer het aantal intercityritten tussen Alkmaar en Amsterdam vanaf 10 december op vrijdag te halveren. Daarnaast keert de spitsintercity tussen Alkmaar en Haarlem niet terug.
Intensief overleg
De provincie en gemeenten hadden de afgelopen maanden juist intensief overlegd met de NS en Connexxion over een “toekomstvast” openbaar vervoer en zijn dan ook erg teleurgesteld. De eis is dat op zijn minst de spitsintercity op het traject Alkmaar-Haarlem terugkomt.
“Busverbindingen sluiten niet langer aan, de reis zal voor veel mensen langer duren en de auto is dan toch weer een aantrekkelijkere optie voor velen”, schrijft gedeputeerde Jeroen Olthof (mobiliteit en ov) op zijn weblog. Hij heeft zijn ongenoegen al geuit in een gesprek met de NS en heeft een afspraak gemaakt met NS-baas Wouter Koolmees. “Een gesprek waarin we hopelijk de eerste stap zetten om nu écht samen het openbaar vervoer als een blanco A4 te bezien en vanuit wat er nodig is in te vullen. Bijvoorbeeld met een Noord-Holland Rail.”
Olthof hoopt dat een nieuw kabinet gaat werken aan “een Duits ov-model, waarbij inwoners voor een vast maandbedrag van rond de 50 euro gebruik kunnen maken van vrijwel al het openbaar vervoer”. In Frankrijk wordt gewerkt aan een soortgelijk systeem.