Marktcijfers

Aandeel nieuwe zero-emissiebussen in paar jaar tijd verdrievoudigd

Elektrische bus van MAN. MAN

Batterij-elektrische en waterstofbussen winnen fors aan marktaandeel. Van alle in 2023 geregistreerde bussen, was 42,2 procent een zero-emissievoertuig. In 2020 kwam dat aandeel nog uit op 15 procent.

Dat blijkt uit een inventarisatie door adviesbureau Chatrou CME Solutions, dat zich baseert op registratiecijfers uit de 27 landen van de Europese Unie, het Verenigd Koninkrijk (VK), IJsland, Noorwegen en Zwitserland.

In 2023 werden in deze landen 6.354 batterij-elektrische bussen op kenteken gezet. Dat is 53 procent meer dan een jaar eerder en ruim drie keer zoveel als in 2020. Het aantal waterstofbussen verdubbelde in een jaar tijd ruimschoots, naar 207 geregistreerde voertuigen.

VK koploper

Koploper in elektrische bussen is het VK, met 1.206 stuks in 2023, gevolgd door Duitsland (573 e-bussen) en Noorwegen (493 e-bussen). Nederland staat in Europa op de dertiende plaats, met 167 geregistreerde stekkerbussen.

Marktleider in batterij-elektrische stadsbussen was vorig jaar MAN, met een aandeel in de totale verkopen van 12,4 procent, gevolgd door Solaris (11,4 procent) en Yutong (7,6 procent). Bij de waterstofbussen is Solaris de grootste, met een marktaandeel van ruim 37 procent. Van Hool en Caetano (beiden 16,4 procent) maken de top drie compleet.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen:

Auteur: Erik Verheggen

Hoofdredacteur Mobiliteit, ProMedia Group