MEER CAPACITEIT

NS wil Nightjet opsplitsen en ook via Deventer naar Wenen laten rijden

Nightjet
Een Nightjet op station Keulen. Beeld ter illustratie. Foto: BalkansCat / Shutterstock

NS en de Oostenrijkse spoorvervoerder ÖBB onderzoeken de mogelijkheden voor een nachttrein die via Deventer van Amsterdam naar Wenen rijdt. Dat blijkt uit een aanvraag die de toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft ontvangen van NS. De huidige Nightjet naar Oostenrijk rijdt vanuit Amsterdam via Innsbruck naar Wenen.

Uit de aanvraag wordt duidelijk dat NS en ÖBB de Nightjet van Amsterdam via Innsbruck naar Wenen willen opsplitsen in twee losse treinen. Daarbij zou de verbinding naar Innsbruck blijven bestaan en wordt de route via Deventer een nieuwe losstaande verbinding.

Meer capaciteit

De trein moet in totaal plaats bieden aan 416 passagiers. Dat is inclusief slaapplekken. Een van de treinstellen zal bestaan uit een slaapwagon met veertig bedden, minicabins met in totaal 78 bedden, ligcoupés met veertig bedden en 96 zitplaatsen. In een klassiek slaaprijtuig zijn er 36 bedden, twee ligrijtuigen met elk dertig ligplaatsen en een zitrijtuig met 66 stoelen verdeeld over elf coupés.

De nieuwe trein heeft meer zit- en slaapplekken dan de huidige trein, die uit een slaaprijtuig, twee ligrijtuigen en twee zitrijtuigen bestaat. NS en ÖBB zetten dan ook groter in op capaciteit omdat de trein naar Oostenrijk vaak is volgeboekt.

De nachttrein vanuit Nederland naar Wenen rijdt weer sinds 2021. In het eerste jaar maakten 100.000 reizigers gebruik van de Nightjet. De spoorbedrijven hopen dat de nieuwe (opgesplitste) verbinding via Deventer naar Wenen vanaf 14 december 2025 in gebruik kan worden genomen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor Mobiliteit.nl