Kamervragen

Kabinet: aanpak Vechtdallijn leidt niet tot minder incidenten, maar is toch succes

Controle in een trein op de Vechtdallijn Foto: ANP / Hollandse Hoogte / Wilbert Bijzitter

Vakbonden luidden onlangs de noodklok over een stijging van het aantal incidenten op de Vechtdallijn. Hoewel het demissionaire kabinet zich “slechts gedeeltelijk” in dat beeld herkent, erkent het wel dat de huidige aanpak geen vermindering van het aantal incidenten oplevert. Het veiligheidsgevoel is echter wel verbeterd, schrijft demissionair staatssecretaris Eric van der Burg van justitie en veiligheid in antwoord op Kamervragen van VVD en NSC.

Die partijen wilden van de bewindsman weten wat hij vindt van de oproep van vakbond VVMC om meer te doen tegen problemen met de sociale veiligheid op de Vechtdallijn. Volgens het kabinet komt de toename in het aantal gerapporteerde incidenten echter door intensievere controles op de lijn tussen Emmen en Zwolle, “waardoor bijna alle reizigers op deze route gecontroleerd worden. Hierdoor worden zwartrijders veel vaker geregistreerd dan vóór april 2023”.

Het Rijk, de provincie en vervoerder Arriva hebben de afgelopen jaren al verschillende maatregelen genomen tegen incidenten op de Vechtdallijn. Sinds 2022 is extra personeel ingezet om perroncontroles uit te voeren in Zwolle en Emmen.

Elke reiziger gecontroleerd

De maatregelen hebben het veiligheidsgevoel van personeel en reizigers vergroot, maar hebben vooralsnog niet geleid tot een vermindering van incidenten, stelt Van der Burg. Om het veiligheidsgevoel verder te verbeteren heeft Arriva ervoor gekozen om weer over te gaan op de inzet van twee stewards per trein, nadat dit aantal eerder was teruggeschroefd naar één, “waardoor in principe elke reiziger op de Vechtdallijn wordt gecontroleerd”. Het door de VVMC geschetste beeld dat de aanpak niet het gewenste beeld oplevert, deelt Van der Burg daarom niet, schrijft hij.

De inzet van de extra medewerkers wordt gezamenlijk gefinancierd door de concessieverleners provincies Drenthe en Overijssel en het ministerie van Justitie en Veiligheid.

Ter Apel

NSC en VVD wilden verder van het kabinet weten of het beeld klopt dat de toename van het aantal incidenten met name wordt veroorzaakt door zogeheten ‘veiligelanders’ uit het AZC in Ter Apel. Dat is volgens Van der Burg echter niet te meten. “Bij het registreren van incidenten wordt er geen onderscheid gemaakt op basis van nationaliteit. Het is voor vervoerders namelijk niet toegestaan om dit onderscheid te maken.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen: ,

Auteur: Erik Verheggen

Hoofdredacteur Mobiliteit, ProMedia Group