GRONDVERSTEVIGING

Provincie Groningen moet 16 miljoen euro extra ophoesten voor Wunderline

Groningen
Een trein rijdt tijdens zonsondergang door het Groningse land. Beeld ter illustratie. Foto: Sander van der Werf

De Wunderline, de treinverbinding van Groningen naar het Duitse Bremen in aanbouw, valt 16 miljoen euro duurder uit dan eerder was begroot. In totaal komt de kostenpost van het Nederlandse deel van het spoor op 76 miljoen euro. Eerder werd er nog uitgegaan van 60 miljoen euro. De extra kosten komen voor rekening van de provincie Groningen. Ook Rijkswaterstaat en de Europese Unie dragen bij aan de Wunderline.

Dat het project ineens vele miljoenen duurder uitvalt, komt omdat het spoor tussen Hoogezand en Zuidbroek geschikt moet worden gemaakt. De slechte kwaliteit van de ondergrond zorgde onlangs al voor een halfjaar vertraging van de Wunderline, de tweede keer in korte tijd.

De 16 miljoen euro wordt onder meer gebruikt om grondverstevigende maatregelen te treffen. Een stevigere ondergrond moet er voor zorgen dat de trein straks met 130 kilometer per uur over het huidige spoor kan rijden. De totale kostenpost voor het grondwerk komt nu uit op 32 miljoen euro: een verdubbeling.

Kaart van de Wunderlinetussen Groningen en Bremen.
Kaart van de Wunderline tussen Groningen en Bremen.

Dure grond

Volgens verantwoordelijk gedeputeerde Johan Hamster (ChristenUnie) was er ook een flinke “tegenvaller op het verkrijgen van grond”. Tegenover RTV Noord zegt Hamster dat de provincie geen Gronings grond wilde onteigenen. “Dat betekent dat we op een kleiner stuk grond dieper de grond in moeten om toch dezelfde stevigheid rond het spoor te krijgen”, aldus Hamster.

De gedeputeerde laat verder tegen de Groningse omroep ontvallen dat “extra eisen die in de loop van de procedure op kwamen zetten” niet te waren overzien. “Het was realistisch, maar er kan veel gebeuren in een halfjaar tijd.” Hamster benadrukt dat de kosten van de Wunderline niet alleen in Nederland oplopen: “Bij de Wunderline weten we dat het duur aan het worden is. Dat hebben we ook aan de Duitse kant gezien”.

Door ervoor te kiezen om de extra 16 miljoen euro toe te schrijven aan de provincie, kan spoorbeheerder ProRail de werkzaamheden onderbrengen bij een aannemer. Het is de bedoeling dat de grondwerkzaamheden nog dit jaar van start gaan. Als er dit jaar wordt begonnen met de werkzaamheden, dan blijft de Wunderline verzekerd van Europese subsidie. De bijdrage vanuit de Europese Unie bedraagt 4 miljoen euro.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor Mobiliteit.nl