'Alternatief voor auto'

In Amersfoort laait discussie over metro en sneltram weer op: ‘Nu keuzes maken’

Tram Science Park
Als het aan D66 Amersfoort ligt, dan wordt de tram vanuit Utrecht Science Park doorgetrokken naar Amersfoort. Ook de aanleg van een metro is een mogelijkheid volgens D66. Foto: PixelBiss / Shutterstock

Als het aan D66, de grootste partij van Amersfoort ligt, dan krijgt de stad de komende jaren een flinke ov-impuls. Behalve met de bus of trein, wil D66 dat Amersfoorters straks ook met de lightrail naar Utrecht kunnen reizen. In 2021 onderzocht het kabinet al eens de mogelijkheden om de Uithof-tram vanuit Utrecht door te trekken naar Amersfoort en als het aan D66 ligt komt daar een vervolg op.

Tijdens de gemeenteraadsvergadering van dinsdag 2 juli zei Marjolein Perdok, fractieleider van de Amersfoortse afdeling van D66, dat als de gemeente het autoverkeer in de stad wilt verminderen, dat er dan “gelijkwaardige alternatieven” nodig zijn. D66 ziet de metro of een snelle tram als een concurrent voor de auto.

Op de website van D66 Amersfoort schrijft Perdok dat ze wel eens de vraag krijgt of er ook een tram naar Bovenduist – een nieuwbouwwijk in Amersfoort Noord – komt of een metro naar Utrecht Science Park. “Als we daar nu keuzes voor maken doen we dat voor volgende generaties”, stelt Perdok. Naast de fysieke inrichting van Amersfoort wil D66 inzetten op “een 15-minutenstad waar actieve mobiliteit, zoals wandelen en fietsen wordt gestimuleerd”.

Non-discussie

Ondanks het enthousiasme van D66 om met een metro of snelle tram een alternatief te bieden voor de auto, zijn niet alle partijen direct enthousiast. De SP noemde het tijdens de vergadering een non-discussie. “Er zijn enorme problemen in deze stad en in ons land en D66 in Amersfoort praat nog steeds over een metro”, reageerde SP-fractieleider Hugo Kruyt.

Dinsdag 9 juli wordt er in de Amersfoortse gemeenteraad verder gesproken over de kadernota voor de stad. “Ondanks de financieel zwaardere tijden die eraan komen, leest D66 in deze kadernota dat dit achtkoppige college doorpakt en aan de slag is met de uitdagingen van vandaag”, besluit Perdok.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor Mobiliteit.nl