Yutong

Qbuzz kiest na faillissement Van Hool voor Chinese e-bus, maar blijft voorlopig dieselen

Op verschillende plekken in Europa rijden al elektrische bussen van Yutong, zoals in het Griekse Thessaloniki. Foto: Shutterstock, Bestravelvideo

Het faillissement van de Belgische busbouwer Van Hool heeft ertoe geleid dat in een deel van Zuid-Holland langer dieselbussen moeten rijden. Vervoerder Qbuzz heeft een alternatieve leverancier gevonden in het Chinese Yutong, maar de eerste stekkerbussen van dat bedrijf komen pas volgend jaar binnen.

Van Hool zou 112 elektrische bussen leveren aan Qbuzz, dat eind dit jaar het openbaar vervoer rond Alphen aan den Rijn, Gouda, Leiden en Katwijk overneemt van Arriva. Het bedrijf ging dit voorjaar echter failliet en na de overname door VDL is de productie van ov-bussen gestaakt. Het orderboek van Van Hool is bovendien geen onderdeel van de doorstart onder VDL, meldde Mobiliteit.nl eerder.

Qbuzz zoekt nu een oplossing voor het elektrische wagenpark in China, bij Yutong.In Nederland rijden nog geen bussen van die fabrikant. Volgens de provincie Zuid-Holland worden in onder meer Scandinavië en Groot-Brittannië wel al elektrische bussen van de Chinese fabrikant gebruikt. “We hebben daar referenties nagetrokken en die ondersteunen het beeld dat de producten van Yutong van goede kwaliteit zijn en in het Europese klimaat normaal functioneren”, aldus de provincie in een brief aan de Provinciale Staten.

Overmacht

De eerste vijftig elektrische bussen uit China komen echter pas in de eerste helft van volgend jaar binnen. Als ze voldoen aan de verwachtingen, worden nog eens 62 bussen besteld bij Yutong. Tot die tijd rijden er dieselbussen. Omdat volgens de provincie Zuid-Holland – de concessieverlener – sprake is van overmacht, krijgt Qbuzz hiervoor toestemming en geen boetes.

De provincie stelt als voorwaarde aan de alternatieve leverancier dat de geleverde bussen in specificatie én kwaliteit gelijkwaardig zijn aan het product dat Van Hool zou leveren. “Recht moet worden gedaan aan hoe de busvloot in de inschrijving van Qbuzz is beoordeeld: dit heeft er immers aan bijgedragen dat Qbuzz de aanbesteding heeft gewonnen”, schrijft de provincie.

Qbuzz stelt dat de bussen van Yutong gelijkwaardig zijn aan het product dat Van Hool zou leveren. “De provincie heeft vervolgens onafhankelijke materieelexperts ingeschakeld om te beoordelen of daar inderdaad sprake van is. Hun bevindingen ondersteunen de stellingname van Qbuzz dat sprake is van een gelijkwaardig alternatief”, aldus het college.

Iveco

Qbuzz heeft in totaal 252 nieuwe bussen nodig om het ov in dit gebied, dat achttien gemeenten beslaat, te verzorgen. De order is verdeeld over twee leveranciers. De 140 bussen die bij Iveco zijn besteld, komen volgens de provincie wel op tijd binnen.

Op dit moment rijdt 90 procent van de bussen in dit ov-gebied op diesel. De 23 elektrische bussen die sinds 2019 in Leiden rijden, gaan mee naar de volgende concessie. Die geldt voor dertien jaar (2024-2037) en heeft een marktwaarde van 1 miljard euro.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Erik Verheggen

Hoofdredacteur Mobiliteit, ProMedia Group