Problemen op HSL

Rover wil af van toeslag hogesnelheidslijn: ‘Trein rijdt op snelheid van streekbus’

Intercity Direct op de HSL-Zuid
Een Intercity Direct van NS die rijdt van Amsterdam naar Breda. Beeld ter illustratie. Foto: NS

Rover roept op om de toeslag van de hogesnelheidslijn (HSL) tijdelijk af te schaffen. Volgens de reizigersvereniging valt het niet te verkopen dat reizigers een toeslag betalen voor een trein die slechts de gemiddelde snelheden van een streekbus haalt. Vanwege problemen op de HSL rijden de treinen op sommige stukken nog maar 80 kilometer per uur.

Rover noemt de nieuwe problemen op de HSL een “zoveelste tegenslag” voor de reiziger, die wel gewoon 1,74 euro in de daluren en 2,90 euro in de spits extra moeten aftikken om gebruik te maken van de ‘snelle’ Intercity Direct van Breda naar Amsterdam.

Dinsdag werd bekend dat de snelheid op verschillende delen van de HSL omlaag moet, omdat de viaducten te licht zijn ontworpen. Daardoor zijn ze volgens spoorbeheerder ProRail niet meer stabiel genoeg om er met hoge snelheid overheen te rijden.

De reizigersvereniging is van mening dat NS en spoorbeheerder ProRail “perspectief” moeten bieden op een goede hogesnelheidslijn in Nederland. “Extra geld vragen voor een trein die deels rijdt met de snelheid met de snelheid van een streekbus, dat kun je de reiziger toch letterlijk en figuurlijk niet verkopen”, stelt Rover.

Auteur: Kenneth Steffers

Bron: Mobiliteit.nl / ANP

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor Mobiliteit.nl