TOEKOMSTBESTENDIG

Amsterdam investeert 111,5 miljoen euro in dertien nieuwe metro’s

Metro Amsterdam
Met de komst van de nieuwe metrovoertuigen hoopt de Vervoerregio Amsterdam het metroverkeer toekomstbestendig te maken. Foto: Simlinger / Shutterstock

De Vervoerregio Amsterdam investeert 111,5 miljoen euro in dertien nieuwe metro’s voor GVB. Met de aanschaf van de nieuwe metro’s wil de Vervoerregio mogelijke capaciteitsproblemen in de toekomst voorkomen. Het aantal reizigers neemt de afgelopen tijd weer gestaag toe en de verwachting is dat het aantal reizigers de komende jaren verder toeneemt.

Met de extra metro’s kan GVB frequenter rijden en indien nodig kan het metronetwerk mede door de komst van het materieel worden uitgebreid, zoals het doortrekken van de metro van Isolatorweg naar het nog aan te leggen metrostation Hempknoop.

De laatste keer dat er in Amsterdam een grote investering werd gedaan in het metromaterieel was in 2018. In dat jaar werd de Noord/Zuidlijn geopend. De Vervoerregio investeerde toen in dertig nieuwe metro’s van het type M7, die vanwege tegenvallers niet in het derde kwartaal van 2022 al konden rijden, maar pas een jaar geleden werden geïntroduceerd op het metrospoor van Amsterdam.

Relatief voordelig

Tijdens de procedure van aanschaf in 2018 heeft de Vervoerregio een optie vastgelegd om in de nabije toekomst extra metro’s aan te schaffen voor een “relatief voordelig” tarief. “De tijd en het geld dat we hiermee besparen kunnen we dan weer goed gebruiken om het openbaar vervoer op andere manieren te verbeteren”, stelt Gerard Slegers, lid van het dagelijks bestuur van de Vervoerregio in een persbericht.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor Mobiliteit.nl