VANAF 2028

Overijssel en Drenthe verklaren strijd om concessie Vechtdallijnen voor geopend

Vechtdallijnen
Aanbesteding treinconcessie Vechtdalverbinding van start. Beeld ter illustratie. Foto: Elzo Hofman / Shutterstock

Spoorvervoerders die willen meedingen naar de treinconcessie Vechtdallijnen, kunnen daar sinds donderdag op inschrijven. De aanbesteding voor de opdracht is geopend, maken de concessieverleners Overijssel en Drenthe bekend.

De concessie Vechtdalverbinding bestaat uit de treindiensten tussen Zwolle en Emmen en tussen Almelo en Hardenberg. De opdracht is nu nog in handen van Arriva. De nieuwe concessie geldt voor een periode van vijftien jaar en moet in december 2028 ingaan.

Voor de nieuwe concessie nemen de provincies het huidige vervoersaanbod als uitgangspunt. Wel hopen de zij dat een nieuwe vervoerder meedenkt over een eventuele uitbreiding van het traject in de toekomst. Verantwoordelijk gedeputeerde van Overijssel Martijn Dadema (GroenLinks): “De huidige lijnen worden door de reizigers hoog gewaardeerd. Dat niveau willen we minimaal behouden.”

Gunning

Vervoerders hebben tot 20 januari 2025 om in te schrijven. In april volgend jaar maken de provincies bekend aan welke vervoerder de concessie gegund wordt. “Afhankelijk van het resultaat van de aanbesteding geven beide provincies gezamenlijk ongeveer 15 miljoen euro per jaar subsidie om de treinen op deze lijnen te laten rijden”, aldus de provincies in een reactie.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor Mobiliteit.nl