PRIORITEITEN

ProRail en NS komen met verbeterplan na gepeperde boete voor ‘ondermaatse prestaties’

Beeld: NS-trein op Utrecht Centraal
NS-trein op Utrecht Centraal Foto: Shutterstock, Daan Kloeg

ProRail en NS hebben deze week de Tweede Kamer geïnformeerd over hoe ze hun dienstverlening gaan verbeteren. Eerder dit jaar moesten zowel de spoorbeheerder als de spoorvervoerder diep door het stof vanwege tegenvallende prestaties. Voormalig staatssecretaris Vivianne Heijnen (IenW) presenteerde beide partijen in haar laatste werkmaand een gepeperde boete voor de tegenvallende prestaties op het spoor.

In de brief aan de Tweede Kamer, die is ondertekend door PVV-staatssecretaris Chris Jansen (Openbaar Vervoer en Milieu), leggen ProRail en NS uit welke concrete stappen worden ondernomen om de prestaties te verbeteren. Het gaat om een gezamenlijk verbeterprogramma, maar ProRail benadrukt dat beide partijen ook afzonderlijk van elkaar werken aan verbeteringen.

De doelstelling van het verbeterprogramma is het verhogen van de prestaties op het hoofdrailnet en het verhogen van de betrouwbaarheid voor reizigers. Zo zijn er tijdelijke snelheidsbeperkingen nodig bij defecten aan het spoor. Volgens ProRail en NS is dat nodig om toch treinen te laten rijden, op een veilige manier.

Sneller handelen

ProRail zegt sneller te zullen handelen bij buitendienststellingen van het spoor door oplossingsgerichter te werk te gaan en daar prioriteit aan te geven. NS kijkt ondertussen naar technische aanpassingen om defecten – waarbij ProRail anders zou moeten ingrijpen – te voorkomen. NS gaat ook onderdelen vaker preventief vervangen door optimaal gebruik te maken van data.

NS wil ook sleutelen aan het aanhoudende personeelstekort. De vervoerder denkt dat deels te kunnen opvangen door onderhoud van treinen slimmer in te plannen. De mogelijkheid tot het inzetten van langere treinen moet bijdragen aan een groter capaciteitsvangnet.

Structurele oorzaken

Na de zomer gaan ProRail en NS nader in op de prestaties tot nu toe dit jaar. Er wordt dan ook gekeken naar de resterende maanden van dit kalenderjaar. “Wij geven dan meer inzicht in de diepere en structurele oorzaken die de dagelijkse prestaties op het spoor onder druk zetten”, verantwoordt ProRail zich in een reactie op zijn website.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor Mobiliteit.nl