Extra ICNG-treinen

NS vangt nieuwe snelheidsbeperkingen op door elders op HSL harder te rijden

ICNG-trein op het HSL-traject tussen Amsterdam en Breda. ANP/Hollandse Hoogte/Caki Media

NS voert een aantal kleine aanpassingen door in de dienstregeling op de Hogesnelheidslijn (HSL). Door de inzet van snelle ICNG-treinen zegt de spoorwegmaatschappij vertraging door de recent aangekondigde snelheidsbeperkingen “weer in te halen”.

NS zet de nieuwe ICNG-treinen in op het traject tussen Breda en Amsterdam zodat “de extra reistijd daar verder beperkt blijft”, zo meldt de spoorvervoerder. De ICNG kan 200 kilometer per uur rijden op plekken waar geen snelheidsbeperking geldt om zo de vertraging van ongeveer drie minuten weer in te halen. Een groot deel van deze ritten wordt nu uitgevoerd met de zogenoemde Traxx-combinatie, die maximaal 160 kilometer per uur rijdt.

Aanleiding voor de maatregel is de verdere beperking van de maximumsnelheid op delen van de HSL van 120 naar 80 kilometer per uur, die vorige week door ProRail werd aangekondigd. De extra snelheidsbeperkingen worden ingesteld op vijf viaducten op het HSL-tracé, waar eerder scheurtjes werden aangetroffen. Dat was bovenop de al geldende snelheidsbeperkingen. Door deze situatie was het aantal treinen eerder al teruggebracht.

Geen zicht op herstel

NS noemt het “onacceptabel” dat deze maatregelen nodig zijn. “Er is nog geen zicht op de herstel- en reparatiewerkzaamheden van de viaducten. NS blijft aandringen op een spoedig herstel, zodat de HSL op korte termijn weer snellere treinreizen en een betrouwbare dienstregeling kan bieden aan de reizigers. De HSL is onmisbaar in het spoornet van Nederland. Naast de tienduizenden binnenlandse reizigers die dagelijks deze lijn gebruiken, groeit ook het aantal internationale reizigers fors.”

De wijzigingen in de dienstregeling hebben impact op de reistijd en overstaptijd op verschillende stations van de HSL. Door de aangepaste dienstregeling vertrekken of arriveren sommige treinen eerder of later. Ook komt het voor dat een overstap niet meer mogelijk is. Dat laatste geldt bijvoorbeeld voor een deel van de reizigers uit Breda die in Rotterdam willen overstappen naar Schiphol. NS adviseert die reizigers om de rechtstreekse Intercity direct te nemen van Breda naar Schiphol.

De wijzigingen gaan in op 5 augustus en gelden tot het einde van 2024.

Onderwerpen: , ,

Auteur: Erik Verheggen

Hoofdredacteur Mobiliteit, ProMedia Group