Beurskoers onder 1 euro

Analist: ‘Ebusco lijkt dezelfde kant op te gaan als Van Hool’

Exterieur van Ebusco in het Brabantse Deurne. De fabrikant van elektrische bussen was na de beursgang op de Amsterdamse Euronext in 2021 ruim 1,3 miljard waard. Foto: ANP / Hollandse Hoogte / Rob Engelaar

Beleggers zien op dit moment geen brood in het aandeel Ebusco. Door zorgen over het voortbestaan is de beurskoers van de elektrische bussenfabrikant Ebusco donderdag opnieuw hard onderuit gegaan, tot vlak onder de 1 euro per aandeel.

Het in het Brabantse Deurne gevestigde Ebusco kondigde woensdag aan dat het nettoverlies in de eerste helft van het jaar was opgelopen tot 64,7 miljoen euro, bijna een verdubbeling vergeleken met een jaar eerder. De omzet daalde verder tot 38 miljoen euro, mede door verschillende productieproblemen.

“Het is een drama geworden. Je bent op een punt gekomen dat mensen zeggen: ik schop het aandeel eruit, ik wil er niets meer mee te maken hebben”, verklaart Cees Smit, beleggingsexpert bij Today’s Group, de koersval.

“Het ziet ernaar uit dat het avontuur over is”, waarschuwt de beursanalist. “We zagen al eerder dat de Vlaamse bussenbouwer Van Hool failliet ging. Het lijkt erop dat dit dezelfde kant op gaat. Hoe lager de koers, hoe minder mensen er nog vertrouwen in hebben.”

23 euro in 2021

Ebusco ging in oktober 2021 voor 23 euro per aandeel naar de beurs. De beurswaarde bedroeg toen 1,3 miljard euro, waarna de koers gestaag omlaag ging. Donderdag eindigde het aandeel op een dieptepunt van 0,98 euro, een verlies van 16 procent.

Tijdens de beursgang zat er volgens Smit “veel fantasie” in het aandeel, omdat de verwachting was dat dieselbussen in heel Europa vervangen zouden worden door elektrische exemplaren. Daarbij was Ebusco een sterke partij met grootaandeelhouders. “Maar in de praktijk verloopt heel die elektrificatie veel langzamer dan mensen hadden gehoopt.”

Volgens Smit raakt het geld van Ebusco op. “De overheid heeft ook nog niet gezegd dat ze er geld in gaat steken. Ze wil dat de elektrificatie doorgaat, dan moet je zo’n bedrijf ondersteunen en zorgen dat er in Nederland alleen nog maar schone bussen rondrijden. Daar ligt een taak voor de overheid, dat is de hoop voor Ebusco”, stelt de expert van Today’s Group.

Onderwerpen: ,

Auteur: Erik Verheggen / ANP