operationeel verlies 109 miljoen euro

NS schrapt honderden banen na miljoenenverlies in eerste halfjaar

Trein van NS. Foto: Shutterstock, T.W. van Urk

NS heeft in de eerste helft van 2024 een operationeel verlies van 109 miljoen euro geleden. Om de kosten te drukken schrapt de vervoerder de komende tijd vijfhonderd banen op het hoofdkantoor in Utrecht. NS wil de banen schrappen via “natuurlijk verloop”. NS wil ook kijken hoe het nog meer kan bezuinigen, bijvoorbeeld door het opknappen van materieel te versoberen.

NS zegt er alles aan te doen om de impact op de reizigers te beperken. NS maakte het nieuws bekend tijdens de presentatie van de halfjaarcijfers. Er werken bijna 19.000 mensen bij NS, waarvan de meesten in de treinen en op de stations werken. NS benadrukt dat er niet wordt bezuinigd op treinpersoneel.

Naast het schrappen banen zal NS in het vervolg alleen nog het hoognodige opknapwerk van de treinen verrichten. Als concreet voorbeeld geeft NS aan dat oud materieel niet zal worden gemoderniseerd, zoals het inbouwen van USB-poorten.

Verlies

NS heeft in de eerste helft van dit jaar een operationeel verlies geleden van 109 miljoen euro. Het gaat dan om het verlies voor aftrek van onder meer belastingen. Een jaar eerder ging er nog een verlies van 87 miljoen euro in de boeken. Volgens het spoorbedrijf waren de kosten om treinen te laten rijden opnieuw hoger dan de opbrengsten uit de verkoop van treinkaartjes en abonnementen.

Het nettoresultaat over de verslagperiode komt uit op -33 miljoen, terwijl onder streep in 2023 nog een positief resultaat van 38 miljoen de boeken in ging. NS wijst als oorzaak op incidentele baten in het financieringsresultaat (55 miljoen euro) en in de winstbelasting (13 miljoen euro). “Na correctie hiervoor is het nettoresultaat over het eerste halfjaar 2023 vergelijkbaar met het gerapporteerde nettoresultaat over het eerste halfjaar 2024”, stelt de vervoerder.

In de eerste helft van het jaar reisden mensen wel meer met de trein. Het aantal reizigerskilometers is met dik 6 procent toegenomen ten opzichte van dezelfde periode in 2023. Maar het waren er nog steeds minder dan voor de coronapandemie. Volgens NS is sprake van een blijvende impact van de opkomst van het thuiswerken. Dat zorgt voor structureel minder reizigers.

Fors duurdere tickets

Goedkopere treintickets zitten er voorlopig niet in, meldt NS verder. Eerder dit jaar maakte NS al bekend dat de prijzen van treinkaartjes volgend jaar fors omhoog dreigen te gaan wanneer er geen politieke oplossing zou komen. Het zou gaan om een verhoging van meer dan 10 procent. Dit jaar gingen de prijzen nog niet omhoog, maar dat lijkt niet langer houdbaar voor NS.

Kostenbesparingen zijn nodig om de prestaties te verbeteren, maar ook om het treinkaartje “zoveel mogelijk betaalbaar te houden”, aldus NS. Onder de nieuwe maatregelen valt ook het afstoten van kantoorruimte en het verminderen van het aantal IT-systemen. Alle maatregelen samen moeten leiden tot een jaarlijkse besparing van 200 miljoen euro.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen: ,

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor Mobiliteit.nl