'Vorig jaar te veel beloofd'

NS en ProRail waarschuwen voor ‘pittig najaar’: HSL blijft problemen geven

NS-directeur Wouter Koolmees en ProRail-topman John Voppen tijdens een persgesprek over de prestaties op het spoor. Tijdens het gesprek blikken de spoorbeheerder en de spoorwegmaatschappij terug op de eerste helft van het jaar en geven een toelichting op de verwachtingen voor de tweede helft van 2024. Foto: ANP / JEROEN JUMELET

NS en ProRail waarschuwen voor een moeilijk najaar op het spoor. Tijdens een persconferentie op het hoofdkwartier van spoorbeheerder ProRail in Utrecht werd duidelijk dat de problemen op de HSL voorlopig niet zijn op te lossen. “We worden in het hart van ons netwerk geconfronteerd door de slechtere prestaties”, zei NS-directeur Wouter Koolmees daarover.

De overlast door werkzaamheden aan de viaducten en alle bijkomende problemen op de HSL zijn voorlopig niet opgelost. Maar tijdens de kort van tevoren ingelaste persconferentie van Koolmees en Voppen, waarschuwden beide spoortopmannen er alvast voor dat de reiziger een “pittig najaar” voor de kiezen krijgt.

Als strategie kiezen NS en ProRail er dit najaar voor om de reiziger niet al te rooskleurige vooruitzichten voor te houden. “Vorig jaar november-december op het traject Schiphol-Rotterdam hebben we teveel beloofd”, blikte Koolmees terug. “Dat was met de beste intenties, maar als er dan ergens een nieuw probleem ontstaat, dan is dat lastiger op te vangen.”

Wakker gelegen

John Voppen, directeur van ProRail, zei de afgelopen tijd weleens wakker te hebben gelegen van de problemen op de HSL. “En niet alleen ik, mijn spoorcollega’s ook.”

Over de HSL rijden naast hogesnelheidstreinen ook gewone treinen. “Dat maakt de situatie nog complexer”, aldus Voppen. “We hebben niet alleen te maken met NS, maar er rijden zo’n dertig partijen over het spoor in Nederland.”

Zowel Voppen als Koolmees stellen duidelijk dat de problemen op de HSL ook volgend jaar nog niet zijn opgelost. Dat heeft volgens Voppen vooral te maken met de spoorviaducten. “Die zijn destijds niet goed ontworpen en daarom rijden we daar nu geen 300 kilometer per uur, maar op sommige plekken 160 of zelfs maar 60.” Vanaf 2031 neemt ProRail het beheer van de HSL over, maar vooralsnog is dat in handen van Infraspeed.

Ook elders werkzaamheden

Koolmees en Voppen waarschuwden op voorhand dat niet alleen de HSL dit najaar kan zorgen voor problemen op het spoor. Er vinden dit najaar ook werkzaamheden plaats op het spoor bij Rotterdam, Schiphol, Tilburg-Boxtel en er zijn buitendienststellingen in Duitsland. “Daar gaan we allemaal wel iets van merken”, waarschuwde Koolmees.

NS en ProRail willen minder verwachtingen scheppen aan de voorkant, zodat er meer lucht overblijft om “robuuster” te werken aan de achterkant. Maar hoe dan ook, de reiziger kan zich opmaken voor een pittig naseizoen op het spoor.

Dat het de NS dit najaar niet gaat lukken om voldoende treinen op tijd te laten rijden, komt voor Rover “niet echt als een grote verrassing”. De reizigersvereniging herhaalt daarom de oproep om voorlopig de toeslag op de hogesnelheidslijn (HSL) af te schaffen.

Dure kaartjes

“Extra dure kaartjes op een extra onbetrouwbaar traject, dat kun je mensen toch niet verkopen?”, zegt Rover. Ook hoopt de organisatie dat de dreigende prijsstijging van treinkaartjes en -abonnementen nog eens goed bekeken wordt. “Juist nu van de reiziger extra geduld wordt gevraagd, is dit geen fraai moment om met flinke prijsstijgingen te komen.”

De reizigersvereniging is verder benieuwd naar de resultaten van het verbeterplan dat de NS samen met spoorbeheerder ProRail vorige maand presenteerde. Het doel van dat plan is “het verhogen van de prestaties op het hoofdrailnet (met oog voor de betrouwbaarheid van het treinverkeer), en het verhogen van reiscomfort van en informatievoorziening naar de reiziger”.

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor Mobiliteit.nl