OVPay

Translink stopt samenwerking met Bunq na onenigheid over geld, uitrol nieuwe ov-pas vertraagd

De nieuwe ov-chipkaart moest er begin volgend jaar komen. Foto: Shutterstock, Henk Vriezelaar

De geplande nieuwe ov-chipkaart wordt niet uitgegeven door Bunq. De samenwerking tussen Bunq en Translink, die vier jaar heeft geduurd, is voorbij. Dat bevestigen beide bedrijven na berichtgeving van NRC. Bunq wilde meer geld van Translink, maar Translink ging daar niet in mee. Wel stelt Translink dat de nieuwe ov-kaart er wel degelijk komt.

Een woordvoerder van Bunq laat weten dat “de partijen er niet in slaagden om een overeenstemming te bereiken over de commerciĂ«le voorwaarden”. NRC heeft een intern bericht ingezien waarin Ali Niknam werknemers liet weten meer geld te willen van Translink, omdat “onze kosten (salarissen) significant zijn toegenomen”. Translink bevestigt dat het bedrijf niet meer wilde betalen “dan eerder was overeengekomen met Bunq”.

Ook bleek volgens Translink “dat beide organisaties te veel van elkaar verschillen om de samenwerking op lange termijn succesvol voort te kunnen zetten”.

De nieuwe ov-kaart komt er alsnog, zo bevestigt Translink, maar wanneer precies is onduidelijk. De geplande geleidelijke uitrol vanaf 1 januari 2025 loopt vertraging op. Ook verandert er niks aan het geplande product.

Pilot

Bunq en Translink werkten de afgelopen vier jaar aan een pilot waarin een nieuwe ov-kaart werd getest, die de oude moet vervangen. Bunq was verantwoordelijk voor de de uitgifte van de nieuwe, fysieke ov-passen, met daarop ook de logo’s van Bunq en Mastercard.

Elke eigenaar van een ov-pas kreeg daarbij ook een Bunq-rekening, waarop het kaartsaldo zou worden gestort. Bunq mocht dat geld overigens niet gebruiken om te beleggen of voor marketingdoeleinden. “Dit geld wordt gedeeltelijk bij Bunq aangehouden en gedeeltelijk bij een stichting”, zei een woordvoerder van Translink eerder tegen deze site. “Dat is veilig”, zo verzekerde hij verder.

Nieuwe ov-pas

De nieuwe ov-pas moet gebruikers meer mogelijkheden bieden. “De pas is gekoppeld aan een account. Dat biedt voordelen voor de reiziger: saldo of producten opladen bij een automaat is niet meer nodig. Reizigers kunnen zaken als saldo laden zelf online regelen, denk dan bijvoorbeeld ook aan correctie van een gemiste uitcheck of inzien van gemaakte ritten”, zo vertelde Bas van Weele, verantwoordelijk programmadirecteur van OVpay, eerder tegen deze site.

Auteur: Laura Houtenbrink