Oude treinen

NS haalt Muizeneus en Hondekop van stal voor Monumentendag

De Mat '54, ook bekend als de Hondekop, ging in 1996 uit dienst. Foto: Shutterstock, Jarretera

De NS haalt ter gelegenheid van Open Monumentendag twee monumentale treinen van stal. De Mat ’46 en de Mat ’54, ook bekend als Muizeneus en Hondekop, uit het Spoorwegmuseum worden zaterdag 14 september aan elkaar gekoppeld om als één trein een paar keer van Utrecht Maliebaan naar Den Dolder, Bilthoven en Amersfoort Centraal te rijden

Reizigers worden aan boord begeleid door medewerkers in historische uniformen. “Het gaat om historische treinen, er is dus geen airco aanwezig”, aldus de NS.

De eerste treinstellen van de Mat ’46, ook wel bekend als de Muizeneus, verschenen in 1948 op het spoor. De bijnaam heeft de trein te danken aan de gele ‘snorharen’ die in een later stadium ter versiering op de voorkant werden geschilderd. Conducteurs moesten de deuren van de treinstellen op elk station handmatig sluiten. Treinstel 273 reed nog tot in de jaren 80 als stop- en sneltrein.

Uit dienst

Eind jaren 50 rolde de Mat ’54 het Nederlandse spoor op. Door de vorm van de machinistencabine kreeg de trein al snel de bijnaam Hondekop. In de jaren 70 was het de belangrijkste trein voor het langeafstandsverkeer. De Hondekop ging in 1996 uit dienst.

Het thema van Open Monumentendag is dit jaar ‘Routes, netwerken en verbindingen’ met als slogan ‘Onderweg!’. Behalve de historische treinen zijn in het tweede weekend van september ook de koninklijke wachtkamers op drie NS-stations te bezoeken, net als duizenden andere monumenten in Nederland.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie Mobiliteit.nl / ANP