DE MOBILITEITSKWESTIE

Henk Westbroek vraagt zich af: ‘Waarom zijn de treinen en vooral de toiletten zo vies?’

Henk Westbroek
Henk Westbroek tijdens een optreden. Foto: ANP/Hollandse Hoogte/Venema Media

In de online rubriek ‘De Mobiliteitskwestie’ behandelen we elke eerste maandag van de nieuwe maand een mobiliteitsvraagstuk van iemand die betrokken is of zich betrokken voelt bij het onderwerp mobiliteit. Deze maand Henk Westbroek: zanger, treinliefhebber en tegenwoordig incidenteel treinreiziger. Westbroek vraagt zich af waarom de treinen – en dan met name de toiletten – van de NS tegenwoordig vaak “zo viezig” zijn.

“Vroeger ging ik dagelijks met de trein en die waren overwegend schoon”, schetst zanger Henk Westbroek tegenover Mobiliteit.nl. De fervente treinliefhebber is het opgevallen dat de treinstellen van NS niet meer zo proper zijn als voorheen.

Westbroek zegt tegenwoordig nog slechts “incidenteel” met de trein te reizen, maar de keren dát hij dat deed was de trein volgens hem “overwegend vies”. Vooral de toiletten zijn volgens Westbroek een punt van aandacht. “Iemand die bij een schoonmaakbedrijf werkt dat treinen schoonmaakt vertelde mij dat er gespaard wordt op de tijd waarin een wagon plus de toiletten schoongemaakt moeten worden.”

Het zou volgens Westbroek ook kunnen dat “mensen viezer zijn geworden”, maar het viel de zanger van Het Goede Doel tóch op. “Vraag eens hoeveel tijd een schoonmaker voor een wagon heeft en waarom ze geen eigen schoonmaakdienst meer hebben?”, aldus Westbroek tegen deze site.

Tekst loopt door onder de foto.

NS trein vies
Zowel van binnen als van buiten zijn de treinen van NS niet altijd even schoon. Volgens NS komt dat door een tekort aan schoonmakers.

Uitfasering

“In 2006 vond de laatste uitfasering van eigen schoonmaakmedewerkers plaats”, reageert NS tegenover deze site op de vraag van Westbroek over waarom de spoorvervoerder geen eigen schoonmaakdienst meer heeft. “Omdat er op het gebied van schoonmaak meer deskundigheid bij schoonmaakbedrijven is, zijn we overgegaan tot het uitbesteden van schoonmaak aan de professionele markt.”

NS is daardoor met “verschillende schoonmaakbedrijven” in zee gegaan. “In 2012 hebben we de eerste grote landelijke aanbesteding gedaan omdat we het belangrijk vonden dat het schoonmaakbedrijf ook eigenaarschap voelt. Dat is moeilijker te bewerkstelligen met verschillende bedrijven die tegelijk dezelfde treinen schoonmaken.”

NS: ‘Niet altijd even schoon’

Overigens is NS het wel met Westbroek eens dat de treinen “niet altijd zo schoon zijn als we zouden willen”. Maar volgens de vervoerder heeft dat niets te maken met het uitbesteden aan de “professionele markt”. NS zegt dat ze voor het schoonmaken van het interieur van de treinen last hebben van de krappe arbeidsmarkt in de schoonmaakbranche. “Dat was niet anders geweest als wij zelf schoonmakers in dienst hadden gehad.”

In het proces van het schoonmaken van de buitenzijde van de treinen, heeft NS zelfs last van personeelstekorten in de gehele keten. “Er moeten op het juiste moment een machinist zijn, een medewerker rangeren, etcetera. Daar zit ook krapte.”

Ook een mobiliteitsvraag voor de rubriek ‘De Mobiliteitskwestie’? Stuur deze naar: redactie@mobiliteit.nl.

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor Mobiliteit.nl