‘Brugfunctie treinstation onderschat bij sluiten OV-poortjes’

Jean-Philippe de Rek, directeur, Thales Transportation Systems

Bij de plannen voor het sluiten van de poortjes van de OV-chipkaart hebben we onderschat dat een metrostation een andere functie heeft dan een treinstation. Dat zegt Jean Philippe de Rek, directeur van Thales Transportation Systems, leverancier van de poortjes voor de OV-chipkaart en de kaartautomaten. ”Waar een metrostation vooral is gericht op het reizen, heeft een treinstation ook een brugfunctie tussen twee delen van een stad.”

 Om problemen met OV-chippoorten en kaartautomaten sneller het hoofd te bieden, opent Thales binnenkort het Thales Service Center.

”NS is op dit moment aan het kijken hoe de brugfunctie van de treinstations behouden kan worden. Het sluiten van de poortjes duurt langer dan verwacht, doordat er een nieuwe discussie ontstond over de brugfunctie van stations”, aldus De Rek. ”Nu wordt op sommige plekken gekeken of de poortjes bij de ingang van de perrons kunnen worden geplaatst. NS onderzoekt daarnaast samen met Thales de mogelijkheid om door de poortjes te gaan met een bankpas”, vertelt hij.

Het huidige systeem biedt de mogelijkheid om dit soort aanpassingen te maken. ”Om de reiziger blij te maken, moeten we innovaties toepassen.” Daarbij wijst hij op de mogelijkheid die al op sommige stations bestaat om met de barcode van een e-ticket in te checken. ”Daardoor kunnen vervoerders ook combitickets aanbieden, waarbij bij een reis wordt gekoppeld aan een voetbalwedstrijd of een bezoek aan de dierentuin.”

Keuzes

Maar uiteindelijk worden er volgens De Rek ook commerciële of politieke keuzes gemaakt. ”Als de vervoerders bijvoorbeeld in de toekomst een gemiddeld tarief goedkeuren, dan biedt het huidige systeem de mogelijk om één keer in te checken.”

”Een van de ergernissen van reizigers waar wij als Thales wat aan kunnen doen, is het voorkomen van storingen. Nu zijn we met name bezig om te kijken hoe we dit op een slimme manier kunnen doen”, aldus De Rek. Om in de toekomst nog beter te kunnen inspelen om verstoringen van OV-chippoortjes en kaartautomaten is het bedrijf bezig met het inrichten van het Thales Service Center bij het hoofdkantoor in Huizen. Vanuit deze locatie zet het bedrijf in op voorspellend onderhoud, waardoor problemen in het openbaar vervoer met OV-chipkaart apparatuur vroegtijdig kunnen worden gesignaleerd en aangepakt. Nieuwe technieken bieden hierin meer mogelijkheden.

Intelligent onderhoud

De Rek: ”We gaan meer intelligent onderhoud plegen. Doordat het voorspellend vermogen van onze software toeneemt, kunnen we beter pro-actief dan re-actief werken. Dat kan door middel van software, sensoren en statistieken. Zo geven sensoren op de nieuwere OV-chippoorten bijvoorbeeld aan wanneer een bepaald onderdeel onderhoud nodig heeft.”

”De poortjes van de nieuwe stations van de Noord/Zuidlijn hebben een sensor die detecteert hoe snel iemand door een poortje loopt. Die sensor staat in verbinding met de motor van de wand, waardoor het poortje zich aanpast aan de persoon die door het poortje loopt. Deze sensor kan bijvoorbeeld ook zien als een zwartrijder probeert mee te liften.”

Maatregelen

De verbetering van de OV-chippoortjes met sensoren, is een van de maatregelen om te voorkomen dat mensen zich bezeren aan te vroeg dicht slaande poortjes. Eind vorig jaar raakte een vrouw gewond op het station in Almere, toen iemand voordrong nadat ze zelf was ingecheckt. ”De OV-chippoortjes worden op veiligheid gecontroleerd door het Nederlands Liftinstituut. Helaas komt het toch nog wel eens voor dat het mis gaat”, zegt de Rek.

Hoewel er door nieuwe technologieën steeds meer zaken op afstand geregeld kunnen worden, blijven de monteurs op locatie nodig, stelt de directeur. ”Zij zullen toch in de meeste gevallen ter plaatse moeten gaan als er een verstoring is. Stel je voor dat iemand een verkeerd stuk papier in een banknote accepter plaats, dan zal dat er door een monteur uitgehaald moeten worden. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor vandalisme.”

OV-chipkaartsysteem

In 2003 hebben Translink en haar aandeelhouders de opdracht verleend voor de installatie van het OV-chipkaartsysteem aan het consortium East-West E-Ticketing. Dit consortium bestond destijds uit Thales, Vialis en Accenture met als belangrijkste onderaannemers MTR Corporation en Octopus Cards Limited (beide bedrijven uit Hong Kong). 

De oplossing van de backoffice die East-West voor Nederland ontwierp, is gebaseerd op het OV-chipkaartsysteem voor het openbaar vervoer in Hong Kong. Accenture is later uit het consortium gestapt.

Thales heeft in 2010 de activiteiten van Vialis overgenomen. Vialis was verantwoordelijk voor het onderhoud van de OV-chipkaartapparatuur en opereerde vanuit Houten. Met de opening van het Thales Service Center bij het hoofdkantoor in Huizen, voert Thales Service Center het merendeel van de OV-chipkaart gerelateerde activiteiten uit vanuit het kantoor in Huizen. Op dit kantoor werken zo’n 350 medewerkers. 

Thales voert sinds 2013 de naam Thales Transport Systems. Naast transportactiviteiten houdt het bedrijf zich bezig met software-oplossingen voor defensie.

Rail-Tech 2015

Thales is van 17 tot 19 maart aanwezig op de vakbeurs Rail-Tech 2015 in de Jaarbeurs in Utrecht. Klik hier om je als bezoeker te registreren.

Marieke van Gompel

Lees ook:

RET-directeur: NS moet doorpakken met sluiten poortjes

Auteur: Marieke van Gompel

5 reacties op “‘Brugfunctie treinstation onderschat bij sluiten OV-poortjes’”

Evert Bouws|15.01.15|00:29

Een bijzonder voorbeeld is het Amstelstation in Amsterdam, waar niet alleen sprake is van een doorloopfunctie, maar waar ook beide perrons worden gedeeld door trein en metro, met alle nare gevolgen van dien in de tunnel onder de perrons: twee soorten poortjes naast elkaar, voor de trein en voor de metro, waardoor veel foute transacties voorkomen.

John Veerkamp|13.01.15|16:04

Het verbaast mij weer hoe, terwijl het voor de gemiddelde stationsgebruiker in bijvoorbeeld Arnhem, Leiden en Amsterdam al jaren duidelijk is dat stations een doorloopfunctie (brugfunctie) hebben, er nu wordt gezegd dat deze “onderschat” is. Een teken hoe groot de afstand is tussen besluitvormers en gebruikers. De brugfunctie is verstert door het aantrekken van winkels in de stations die ook gebruikt worden door niet-reizigers. Je kunt niet mensen aantrekken en ze dan de toegang ontzeggen…

Peter|13.01.15|15:52

@Derk van Dorth
Dat is de omgekeerde wereld: de reizigers moeten maar dubbel in/uitchecken ten bate van de niet-reizigers die in feite niets op het station te zoeken hebben en ook geen cent aan de stationskosten bijdragen.

Derk Van Dorth|13.01.15|14:16

Overstappen geldt tarifair niet als nieuw instappen. Dit moet bijv. nu al in Hilversum spoor 1, apart van de rest.

Ibo De Joode|13.01.15|12:11

We leven nu in 2015. In 2004 zat ik met een oud collega al te brainstormen over hoe NS het probleem van de doorgangen in stations zou oplossen. Ik werkte toen in Zoetermeer en was de doorgang in Leiden (stad -> universiteit / ziekenhuis) al een hot issue bij lokale politiek en bevolking.

Wel wat laat met zo’n conclusie. NS heeft toen al aangegeven dat poortjes bij trappen geen oplossing zijn. Capaciteit perrons is beperkt en bij overstappen naar een ander perron opnieuw inchecken.