Franse markt voor busvervoer op lange afstand opengesteld
OV-bedrijven kunnen zich mengen in de race voor busvervoer op de lange afstand in Frankrijk. Vanaf deze week heeft de Franse overheid de markt voor deze vorm van openbaar vervoer opengesteld. Met de maatregel wil de regering de economie een impuls geven en een alternatief bieden voor de dure hogesnelheidstrein TGV.
Vertegenwoordigers van diverse busmaatschappijen zijn echter al wekenlang in de weer om concessies binnen te slepen. Kleinere busmaatschappijen worden overgehaald om onder de vlag van commerciële partners te gaan rijden. Dat meldt het Financieele Dagblad. VVD-kamerlid Betty de Boer heeft naar aanleiding van de berichtgeving al kamervragen gesteld aan staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu. Ze wil weten of de markt voor dergelijk busvervoer over de lange afstand ook in Nederland kan worden vrijgegeven.
Stimuleringsmaatregel
De liberalisering van de markt voor langeafstands-busvervoer (vanaf 100 kilometer) is onderdeel van een pakket aan economische stimuleringsmaatregelen van de Franse minister van Economische Zaken Emmanuel Macron. Daar horen ook koopzondagen bij en een bescheiden versoepeling van het ontslagrecht.
Verwacht wordt dat de liberalisering van het busvervoer goedkope ritten door Frankrijk tot gevolg heeft, in elk geval goedkoop in vergelijking met de dure TGV. Hierdoor zouden met name armere Fransen en jongeren mobieler worden en minder aan één plaats gekluisterd. In Duitsland is het aantal reizigers na het openstellen van de markt met 180 procent gegroeid naar 8,2 miljoen jaarlijkse passagiers.
Concurrenten
Busreizen korter dan honderd kilometer zijn niet opengesteld. Daarmee wil de Franse overheid de regionale treinen van staatsspoorbedrijf SNCF beschermen. Overigens is de verwachting dat SNCF zich met het bedrijfsonderdeel iDBUS ook gaat mengen in de strijd om het busvervoer op de lange afstand. Concurrenten zijn onder andere Flixbus (Duitsland) Megabus (Verenigd Koninkrijk) en het Franse Transdev.
Daarnaast beheert de SNCF vervoerder Ouigo, een budget-TGV zonder bar en alleen tweedeklas zitplaatsen. Deze is evenwel niet opgericht om de strijd aan te gaan met busvervoer, maar met low-cost luchtvaartmaatschappijen als Ryanair.