PvdA wil zelfrijdende bus tussen Breda en Utrecht CS
Als het aan de PvdA ligt, gaan er in de toekomst volledig elektrische en zelfrijdende bussen rijden tussen Breda en Utrecht Centraal Station. Deze bussen kunnen elke tien minuten vertrekken en moeten in staat zijn om zelf de beste weg te zoeken, om zo te voorkomen dat de bus onderweg in de file terecht komt. Daarvoor pleit de PvdA in de gemeenteraad in Breda, de provincie Brabant en in de Tweede Kamerleden, in een discussienota.
Deze discussienota zal volgens het dagblad BN/De Stem binnenkort in de Bredase gemeenteraad worden besproken. Om dit plan realiteit te maken, moet de gemeente Breda onder meer gaan samenwerken met de Technische Universiteit Eindhoven en Connexxion.
Spoorlijn
Deze zelfrijdende bus kan een vervanging vormen voor de spoorlijn tussen de twee steden, waar de provincie Brabant al jaren om vraagt. Ook nu weer willen de provincie, de gemeente Oosterhout en de gemeente Breda dat er opnieuw onderzoek gedaan wordt naar de mogelijkheden voor een spoorlijn. Het blijft echter de vraag of deze spoorlijn er echt komt. De kosten daarvoor zijn erg hoog en eerdere onderzoeken hebben altijd uitgewezen dat de lijn niet rendabel zou zijn. Bovendien zou een spoorlijn veel meer onderhoud vragen dan elektrische bussen en is een trein meer vervuilend.
Volgens de PvdA is het slimmer om in te zetten op nieuwe mobiliteitsconcepten. De TU/e heeft laten weten op termijn meer toekomst te zien in snelle bussen. In eerste instantie zullen die nog niet zonder chauffeur kunnen rijden, maar dit is wel een ontwikkeling die eraan zit te komen. Daarom zouden steden en provincies er beter aan doen om op korte en middellange trajecten in te zetten op snelle bussen.
Zelfrijdende voertuigen
De PvdA erkent zelf dat de ontwikkeling van zelfrijdende voertuigen nu nog in de kinderschoenen staat. Maar er kan niet gewacht worden op nieuwe ontwikkelingen, want de aanleg van een nieuwe spoorlijn duurt ook nog wel tien jaar. Wanneer er steeds meer zelfrijdende voertuigen gaan rijden in het dagelijkse verkeer, kunnen de verkeersstromen steeds beter georganiseerd worden en komt er steeds meer ruimte voor dergelijke nieuwe vervoersmiddelen. Daarom moet er volgens de PvdA rekening gehouden worden met nieuwe concepten.
Als het dan een buslijn moet zijn, dan zou het fijn zijn als het ’n systeem is dat lijkt op de Zuidtangent, rond Schiphol. Een eigen baan met liefst ongelijkvloerse kruisingen. Ik zie het argument van meneer Veerkamp ook wel, een buslijn is geen geïntegreerd geheel, zoals het spoor. Op termijn zou je op die manier een lijn van Antwerpen naar Groningen kunnen hebben. Te belachelijk voor woorden dat die nog niet bestaat! De idee dat Noord-Zuid-treinen langs Rotterdam moeten is zo achterhaald!
Inzetten op innovatieve sytemen is prima, maar pas ook op voor systeemfragmentatie. Een spoorlijn Breda-Utrecht is een vervolmaking van een bestaand systeem en kan de verbinding met Antwerpen en verder met centraal en noord Nederland verbeteren. Een geisoleerde buslijn zal alleen een functie tussen beide steden hebben.
Ik zie het meest in een spoorlijn tussen Utrecht en Breda,daar wordt al jaren lang door drie provincies gelobbyd,bij een beetje wil kan de lijn er liggen in 2028 volgens de provincie Utrecht,deze lijn is zowel nationaal als internationaal van belang,dus zelfs voor een Benelux en zelfs de Thaly’s,dit zou een campagne moeten zijn bij de verkiezingen voor kabinet in 2017,bied zelfs een kortsluitroute Utrecht met Dordrecht.