Knelpunten voor Utrechtse bussen opgelost door nieuwe busbaan

U-OV, dubbel gelede bus in Utrecht

De nieuwe busbaan Transwijk in Utrecht is drie maanden eerder klaar dan gepland. Daarom kan vanaf 13 juli een aantal buslijnen met minder onderbrekingen van Vleuten naar Utrecht Centraal en weer terug. De busbaan werd afgelopen week geopend door de gedeputeerde Arne Schaddelee en wethouder Lot van Hooijdonk. 

De baan is een van de laatste schakels in het OV-netwerk van Utrecht, waarin wordt ingezet op Hoogwaardig Openbaar Vervoer in de regio. Dit hoogwaardige OV-netwerk verbindt de Uithof, het stationsgebied, busstation De Meern en station Vleuten met elkaar. De nieuwe busbaan is ook toegankelijk voor hulpdiensten.

Reistijden

Door de nieuwe busbaan moeten reizigers sneller op hun bestemming komen en bijdragen aan een betere doorstroming van het OV, omdat de knelpunten bij het 5 Meiplein en het Anne Frankplein worden opgelost. De bussen kunnen ter hoogte van het 5 Meiplein onder de Beneluxlaan door rijden. Bij het Anne Frankplein – de kruising Overste den Oudenlaan en de Koningin Wilhelminalaan – rijden de bussen vanuit Vleuten en Papendorp ongehinderd onder het Anne Frankplein linksaf de Overste den Oudenlaan in, richting Utrecht Centraal, en omgekeerd.

Het nieuwe deel van de busbaan sluit aan op de busbaan over de Prins Claus brug over het Amsterdam Rijnkanaal. Dit najaar zal het laatste onderdeel van de busbaan – door Dichterswijk over de Van Zijstweg – aangepakt worden en het zuidelijk deel van het HOV-netwerk tussen Vleuten en Utrecht Centraal is eind 2020 gereed. Uiteindelijk hopen de provincie Utrecht en de gemeente Utrecht dat het OV een aantrekkelijk alternatief wordt voor de auto.

Auteur: Inge Jacobs

1 reactie op “Knelpunten voor Utrechtse bussen opgelost door nieuwe busbaan”

Sèbastiaan de Groot|11.07.19|09:51

Nieuwe en bestaande busbanen in de provincie Utrecht zouden ook geschikt gemaakt moeten worden voor de tram.
Zodat het een tram/busbaan kan worden.