‘Movitas bijna klaar om OV-reizigers te vervoeren’
Zonder CO2-uitstoot en geluidsoverlast openbaar vervoer in alle hoeken en gaten van de moeilijk bereikbare binnenstad. De elektrische midibus Movitas is bijna klaar om de weg op te gaan. In drie jaar tijd ging Tribus van een leeg vel papier naar een wendbare en compacte, maar tegelijkertijd efficiënte ‘bus 2.0’. Over minder dan een half jaar kan het voertuig worden ingezet op plekken waar een reguliere bus niet kan komen.
Het eerste prototype van de Movitas werd vorig jaar op Busworld al met succes gepresenteerd aan de markt. Omdat het gaat om een volledig nieuw voertuig met meerdere lengtes, was een tweede prototype nodig voor het uitvoeren van meer testen en het verkrijgen van goedkeuring. Sindsdien zijn vele verbeteringen doorgevoerd, van groot tot klein. “Nu is bijna het moment aangebroken dat de bus in de reizigersdienst kan worden ingezet”, aldus Erik Henneken, manager e-Mobility bij Tribus.
Aanvulling huidige busaanbod
De Movitas is ontworpen als aanvulling op het bestaande busaanbod en verkrijgbaar in meerdere varianten met lengtes van 8,2 tot 9,7 meter. Dankzij de volledig vlakke vloer doet het voertuig wat capaciteit betreft niet onder voor een reguliere bus. Een vierwielbesturing maakt het voertuig daarnaast ‘super wendbaar’, legt Henneken uit. “We zijn helemaal vanaf scratch begonnen, met als uitgangspunt het goed ontsluiten van steden. Om echt in alle gaatjes van de stad te komen. Steden kun je niet zomaar veranderen, een bus wel.”
Momenteel worden de laatste puntjes op de i gezet aan het tweede prototype, de langste variant. “We hebben er bewust voor gekozen de twee uitersten te bouwen, omdat je daarmee met testen ook het middelste model afdekt.” Het belangrijkste verschil vergeleken met een jaar geleden zit echter onder de motorkap. “Het chassis is een stuk lichter geworden, er is bijvoorbeeld gekozen voor een andere wielophanging, luchtvering in plaats van hydraulische vering, andere batterijen”, somt Henneken op.
(Tekst gaat verder onder de foto)
Starten in Nederland
Het project kende afgelopen jaren nauwelijks tegenslagen, waardoor in maart 2021 het moment is aangebroken om de markt te betreden. Dat zal aanvankelijk op kleine schaal gebeuren. Het is nog niet bekend waar de Movitas voor het eerst als proef zal rijden in de dienstregeling. “We zijn bezig met verschillende opties. Het liefst starten in Utrecht, omdat ons bedrijf hier zit. Daarover zijn we in gesprek met de gemeente. Maar dat geldt ook voor Amsterdam.”
Vast staat in elk geval dat Nederland als eerste kennismaakt met de elektrische midibus, al ontving Tribus al tal van aanvragen uit het buitenland. “Je kunt wel groots denken – en dat doen we ook – maar veiliger is om eerst een kleine serie te bouwen en daar heel veel van te leren. Daarvoor heeft Nederland een uitstekende OV-markt. En het is dichtbij voor service, want er zullen ongetwijfeld kinderziektes zijn.” Met een schuin oog kijkt Henneken wel alvast vooruit, met name naar Duitsland.
Meer comfort
Uiteindelijk moeten vervoerders, chauffeurs en reizigers profijt hebben van de Movitas. Zo wordt de bestuurder minder blootgesteld aan de weersomstandigheden, omdat de deur meer naar achteren is geplaatst. “De chauffeur zit daardoor meer afgesloten. Dat is bedoeld om hem of haar een eigen microklimaat te geven, en komt bovendien goed uit in coronatijd.” Ook de reiziger geniet meer comfort, variërend van de hypermoderne vering tot USB-aansluitingen.
De vervoerder profiteert vooral van een energiezuinige en efficiënte bus, mede dankzij een warmtepompsysteem. De actieradius is afhankelijk van wensen van de OV-bedrijven. “De bus is modulair op het gebied van batterijen. Het doel is dat uiteindelijk zeker 300 kilometer kan worden gereden zonder bijladen. Maar als je kiest voor opportunity charging, kun je bij wijze van spreken oneindig blijven rijden.”
(Tekst gaat verder onder de foto)
Onderhoud beter plannen
Een hoge betrouwbaarheid is zeer belangrijk voor een stadsbus. Door vroegtijdig ingrijpen kan uitval van de Movitas tot een minimum worden beperkt. Via een dashboard is het namelijk mogelijk om alle vitale functies van het voertuig op afstand te monitoren. Henneken: “Je kan bijvoorbeeld zien dat in bus nummer dertien iets fout dreigt te gaan, maar je er nog wel mee kunt doorrijden. Als de bus ’s avonds laat terugkomt, kan de onderhoudsploeg het probleem vervolgens oplossen.”
Na de introductie van de Movitas gaat Tribus zeker niet stilzitten. Het ontwikkelen van de midibus is namelijk alles behalve afgerond zodra reizigers kunnen instappen. Stip aan de horizon is bijvoorbeeld het rijden op waterstof en autonoom rijden. “Allemaal zaken voor de toekomst, maar de bussen zijn daar wel technisch op voorbereid.”
Erik Henneken geeft dinsdag 20 oktober tijdens het Tech Webinar van eBussed meer uitleg over de Movitas. Kijk voor meer informatie en gratis registratie op deze website.