CO2-uitstoot regionaal OV vorig jaar met bijna 6 procent gedaald

Elektrische bus bij fietsenstalling op station Deurne
Foto: Inge

De uitstoot van CO2 in het regionale openbaar vervoer lag vorig jaar 5,6 procent lager dan in 2018. In totaal werd er 423.000 ton CO2 uitgestoten, waarvan bijna 90 procent door bussen. De rest van de emissie was afkomstig van dieseltreinen. Dat meldt CROW vooruitlopend op de publicatie van de Staat van het OV, het overzicht over de prestaties van het regionale openbaar vervoer in Nederland.

De daling is vooral het gevolg van de instroom van schonere bussen. Vervoerders voegden vorig jaar in totaal 414 elektrische bussen, 146 groengasbussen en 190 bussen die rijden op biologische diesel toe aan hun vloot. De CO2-footprint van het regionale OV bedroeg daardoor 63,4 gram CO2 per reizigerskilometer. Voor alleen de bus lag dit op 103,4 gram, ruim 10 gram minder dan in 2018.

Voorne-Putten en Rozenburg

In tonnen CO2 nam de uitstoot het meest af in de concessie Voorne-Putten en Rozenburg. Door de inzet van schone groengasbussen werd hier vorig jaar 56 procent minder schadelijke stoffen uitgestoten. Daarna was de uitstootvermindering het sterkst in Amstelland-Meerlanden (-28%), Haaglanden Streek (-22%) en Limburg (-20%).

De dalende trend zal naar alle waarschijnlijkheid doorzetten, aangezien het aantal zero-emmissiebussen blijft toenemen. Sinds afgelopen zomer rijden er 828 bussen door Nederland zonder CO2 uit te stoten en daar komen later dit jaar nog enkele tientallen bussen bij. Het is de bedoeling dat vanaf 2025 enkel nog emmissievrije bussen instromen en dat de gehele vloot in 2030 geen CO2 meer uitstoot.

1 miljard reizigers

CROW geeft in november alle resultaten uit de Staat van het OV vrij. Hierin zal ook staan dat het regionale openbaar vervoer vorig jaar voor het eerst de grens van 1 miljard instappende reizigers heeft doorbroken. Het aantal instappers nam met 4,4 procent toe, het aantal reizigerskilometers met 3,8 procent. Daarmee zet de groei van de afgelopen jaren door. ‘Opvallende groeibriljanten’ waren volgens CROW de Amsterdamse metro en de bus in Rotterdam, Regio Utrecht, Arnhem Nijmegen, Almere, Hoeksche Waard Goeree Overflakkee en Limburg.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Dylan Metselaar

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.