Aanbesteding station en spoor Hoekse Lijn start 1 september

De aanbesteding voor de (om)bouw van een spoorbaan en station aan de Hoekse Lijn tussen Schiedam en Hoek van Holland gaat 1 september van start. Het omvangrijke project bevat onder andere de aanleg en ombouw van een spoorweg, de gedeeltelijke sloop en nieuwbouw van zes bestaande stations, de bouw van het nieuwe station Maassluis Steendijkpolder, de constructie van technische ruimtes en liftinstallaties, ombouw van bovenleidingen en een rangeervoorziening bij de Vulcaanhaven in Vlaardingen.

De aanbesteding is het grootste bestek in het project Nieuwe Hoekse Lijn, dat daarnaast diverse andere aanbestedingsprocedures beslaat. Opdrachtgever voor de ombouw van het spoortraject is de gemeente Rotterdam, die de klus in vijf maanden geklaard wil zien, beginnend op 3 april 2017. Voorbereidende werkzaamheden vinden voorafgaand aan deze datum al plaats. Op 27 november 2015 kunnen gegadigden hun aanbieding indienen, in de loop van 2016 wordt bekend wie de gunning krijgt. Eind 2017 moet de nieuwe lijn in gebruik zijn.

De bestaande spoorlijn tussen Schiedam-Centrum en Hoek van Holland wordt omgebouwd tot een regionale verbinding voor zowel metroā€™s met een hoge frequentie als goederentreinen voor de bedrijven op de route. De Hoekse Lijn is nu nog onderdeel van het hoofdspoorwegnet waar zowel NS-passagierstreinen als goederentreinen rijden.

Metrolijn

De Rotterdamse stadsvervoerder RET gaat de metrolijn exploiteren. Deze tekende in februari van dit jaar het contract voor de aanschaf van 16 nieuwe metroā€™s van fabrikant Bombardier voor dit traject. Bombardier sleepte ook de gunning voor het spoorbeveiligingssysteem op de nieuwe Hoekse Lijn in de wacht ter waarde van 25 miljoen euro.

De RET gaat de Hoekse Lijn zonder subsidie exploiteren en heeft ook de kosten van 80 miljoen euro voor de nieuwe voertuigen uit eigen middelen gefinancierd. De gemeente Rotterdam verwacht dat met de komst van de metrolijn het aantal reizigers van en naar Hoek van Holland met veertig procent toeneemt.

Overdrachtsspoor

De Hoekse lijn is nu voor het reizigersvervoer bij Schiedam gekoppeld aan het bestaande metronetwerk van Rotterdam. Voor het spoorgoederenvervoer is de lijn via een overdrachtsspoor gekoppeld aan het bestaande hoofdspoor richting Rotterdam.

De nieuwe Hoekse Lijn is een uitbreiding van metrolijn B die start in de Rotterdamse wijk Nesselande. Bij het project hoort ook een verlenging van het huidige spoor tot vlakbij het strand, inclusief een nieuw station. Het huidige station Hoek van Holland Strand komt dan te vervallen. Deze werkzaamheden maken deel uit van een andere aanbesteding die op hetzelfde moment start maar pas in 2018 klaar is. Met het complete project voor de nieuwe Hoekse Lijn is alles bij elkaar 312 miljoen euro gemoeid.

Lees ook:

Auteur: admin

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.