Amsterdam moet verlenging Noord/Zuidlijn naar Schiphol onderzoeken

Metropolis, metro, Amsterdam, Gé Dubbelman
Nederland, Amsterdam, 26 juni 2013. Aanleg Noord-Zuidlijn van de Amsterdamse Metro. Vanaf vandaag kunnen reizigers bij GVB gebruik maken van de nieuwe metro, de Metropolis,…

De gemeente Amsterdam moet onderzoeken of de Noord/Zuidlijn doorgetrokken kan worden tot Schiphol Airport. Een motie daarvoor van D66 heeft genoeg steun gekregen in de Amsterdamse gemeenteraad. Eerder besloot de verantwoordelijke wethouder in Amsterdam om deze mogelijkheid niet te onderzoeken, omdat deze verlenging 2,2 miljard euro zou gaan kosten zonder dat het veel voordelen zou opleveren.

D66, PvdA en VVD zijn het hier niet mee eens. Volgens deze partijen zou de OV-bereikbaarheid van het vliegveld flink verbeteren door de verlenging van de metrolijn. Het is namelijk zeer belangrijk dat reizigers ook met het OV goed op het vliegveld kunnen komen, zeker als de verwachte groei van het vliegveld doorzet.

Bereikbaarheid

De metroverbinding zou gunstig zijn voor de bereikbaarheid van Schiphol, omdat het vliegveld wereldwijd goed te bereiken is terwijl de bereikbaarheid aan de ‘landzijde’ nog wel wat te wensen overlaat. Bovendien werd tijdens een expertsessie in november 2015 door betrokken partijen al opgeroepen tot een substantiële verbetering van de infrastructuur tussen Amsterdam en Schiphol.

De huidige Noord/Zuidlijn zou de bereikbaarheid van het vliegveld niet verbeteren. Uit de eerder uitgevoerde Maatschappelijke Kosten/Baten Analyse zou dit ook niet nodig zijn, omdat de kosten voor het extra stukje metrolijn veel te hoog zijn zonder dat het heel veel voordelen oplevert. Volgens D66 zijn in deze analyse echter reizigers van buitenaf te weinig verwerkt. Tevens zouden er recentelijk nieuwe toekomstscenario’s zijn uitgebracht door het Centraal Planbureau en Planbureau voor de Leefomgeving met daarin hoge groeicijfers voor Schiphol.

Verbinding

Overigens willen de politieke partijen niet alleen dat een betere verbinding met de metro wordt onderzocht. Ook andere vormen van openbaar vervoer moeten onder de loep genomen worden, zoals trein en bus. Volgens D66 zijn er meerdere vervoersmodaliteiten denkbaar om de OV-bereikbaarheid te verbeteren. Raadslid Bart Vink roept de gemeente op steeds een goede afweging te blijven maken tussen de verschillende opties en modaliteiten ‘op basis van meer gegevens dan de momenteel bekende’.

D66 hoopt dat de gemeente bereid is om het onderzoek snel op te starten, zodat uiterlijk in 2017 bekend is of een verlenging verstanding is. De Noord/Zuidlijn moet in 2017 in gebruik genomen worden. Voor dit onderzoek zou de gemeente actief moeten samenwerken met het Rijk en ook de andere betrokken, waaronder Schiphol en de Stadsregio Amsterdam.

Auteur: Inge Jacobs

1 reactie op “Amsterdam moet verlenging Noord/Zuidlijn naar Schiphol onderzoeken”

Pat Rick|19.06.19|15:35

Noodzaak van aanleg van de metro naar Schiphol is zonneklaar, alleen gaat het hier alleen over geld, terwijl het over mobiliteit en milieu moet gaan. Dus moet de lijn doorgetrokken worden naar A4 voor een transferium en naar Hoofddorp. En dan krijg je een andere business case. Wil de metropool Amsterdam zichzelf serieus nemen, dan moeten ze metro uitbreiden naar de voorsteden om een echte METROPOOL te zijn!