Finland opent vanaf 2020 spoormarkt voor passagiersvervoer

De Finse spoorvervoerder VR Group verliest vanaf 2020 zijn monopoliepositie voor het passagiersvervoer op het spoor in Finland. Het land gaat namelijk de spoormarkt voor passagiersvervoer volledig liberaliseren, waardoor ook andere partijen door openbare aanbestedingen het recht kunnen winnen om hier het spoorvervoer te verzorgen. De minister van Transport en Communicatie, Anne Berner, en de minister van Economische Zaken, Mika Lintilä, hebben dit woensdag bekendgemaakt. 

Met dit besluit geeft Finland invulling aan het Vierde Spoorpakket, waarover onlangs door de Europese lidstaten, de Europese Commissie en het Europees Parlement een akkoord werd gesloten. Het komt voor VR Group niet als een verrassing dat ze over enkele jaren in openbare aanbestedingen moeten gaan concurreren met andere spoorvervoerders.

“VR heeft de efficiëntie van de exploitatie in de afgelopen jaren al flink verbeterd”, aldus president en algemeen directeur Rolf Jansson. “We geloven dat VR in de toekomst goed kan concurreren met andere partijen, omdat we een van de meest efficiënte spoorwegbedrijven zijn in Europa.”

Eerlijke prijzen

Het Vierde Spoorpakket laat mogelijkheden bestaan voor een onderhandse gunning aan een nationaal spoorbedrijf, mits er wordt voldaan aan strenge criteria. Dit gebeurt bijvoorbeeld  ook in Nederland. Maar de Finse regering hoopt dat het volledig opengooien van de markt zorgt voor lagere ritprijzen door onderlinge concurrentie, en lagere transportkosten door een betere toegang tot rollend materieel.

De liberalisering van de spoormarkt biedt bovendien meer mogelijkheden voor provincies en steden om zich actief te betrekken bij de uitvoering van het treinvervoer in hun regio. Door deze partijen aan het aanbestedingsproces te verbingen, hoopt de landelijke Finse overheid dat er meer kansen worden gecreëerd om verder van huis te werken. Momenteel is de mobiliteit van Finse erg slecht, wat zorgt voor problemen op de arbeidsmarkt.

Aanbestedingen

Er zullen drie staatsbedrijven worden afgesplitst van het huidige nationale spoorbedrijf in Finland, namelijk één voor rollend materieel, één voor het onderhoud en de laatste voor het vastgoed van de VR Group. Zo wil de regering eerlijke concurrentie op de markt garanderen. Overigens loopt het contract van de VR Group nog tot 2024, wat betekent dat de twee partijen met elkaar in gesprek moeten om opnieuw over het contract te onderhandelen.

De omslag naar een volledig geliberaliseerde spoormarkt, gebeurt in Finland in fases. In 2020 zal worden begonnen om meer concurrentie toe te laten op de spoormarkt met de aanbesteding van het treinvervoer in Zuid-Finland. In juni 2026 moeten alle contracten op de nieuwe manier zijn aanbesteed. De markt voor het spoorgoederenvervoer in Finland was al open voor concurrentie.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.