Topman KLM: betrouwbare trein mag vliegtuig vervangen
Algemeen directeur Pieter Elbers van vliegtuigmaatschappij KLM vindt het prima dat de trein een alternatief wordt voor het vliegtuig op korte afstanden, maar dan moeten de treinen wel ‘betrouwbaar en efficiënt’ rijden. Verschillende partijen lieten onlangs weten van de internationale trein een aantrekkelijk alternatief te willen maken voor het vliegtuig.
Een daarvan is ProRail-directeur Pier Eringa. Hij zei vorig jaar dat ‘het internationale spoor sneller, makkelijker en goedkoper moet worden’. Het is op dit moment al erg druk op Schiphol en de verwachting is dat dit alleen maar toeneemt. Daarom worden er alternatieven bedacht, zoals grensoverschrijdende hogesnelheidstreinen.
Korte afstanden
De KLM-topman staat er dus voor open om vluchten van zeer korte afstanden te laten vervangen door treinen. Dan gaat het bijvoorbeeld over vluchten van Schiphol naar Düsseldorf of Brussel. “Ik zit niet te wachten op vluchten van rond de vijfhonderd kilometer”, aldus Elbers tegen het vakblad Luchtvaartnieuws Magazine. “De voorwaarde is wel dat de infrastructuur voor snelle treinen er ligt en dat we er van op aan kunnen dat de treinen op tijd rijden, zonder verstoringen. Tot het zover is moeten we het nog per vliegtuig doen.”
In november sprak Eringa de ambitie uit om de technische barrières op het spoor te willen verminderen. De ProRail-topman is nu de nieuwe president van de internationale vereniging voor spoorbeheerders. “Omdat nu verschillende technieken worden gebruikt, is het spoor inefficiënt en vaak ook onnodig duur”, aldus Eringa. “Dat terwijl het door teruglopende budgetten juist van belang is om het spoor goedkoper te maken.
Lees ook:
Wat een arrogantie. Heeft u ooit wel eens op de gepande tijd met het vliegtuig betrokken zonder eerst een aantal keren uitgebreid in de rij te hebben gestaan?