Provincie: NS dingt niet mee naar MerwedeLingelijn
NS komt niet in aanmerking als vervoerder op de MerwedeLingelijn tussen Dordrecht en Geldermalsen. NS heeft zich namelijk zelf niet ingeschreven op de concessie en heeft evenmin samen met een van de andere vervoerders een offerte uitgebracht. Dat schrijft de provincie Zuid-Holland op vragen van de VVD. Onlangs werd bekend dat Qbuzz de concessie gegund heeft gekregen.
De VVD in Zuid-Holland wilde hierover duidelijkheid nadat eind december verwarring ontstond over een opmerking van NS-directeur Roger van Boxtel in een interview met de Volkskrant. Hij zei weer interesse te hebben in regionale spoorlijnen en noemde ook de spoorlijn tussen Dordrecht en Geldermalsen.
Aanbesteding
De aanbesteding voor de concessie DAV met daarbij deze spoorlijn was echter al in gang gezet en NS leek geen bod te hebben gedaan. De provincie laat weten dat het de identiteit van alle inschrijvers bekend heeft gemaakt. “Indien meerdere bedrijven gezamenlijk als combinatie één offerte uitbrengen, wordt daarbij door de provincie Zuid-Holland elk van die bedrijven afzonderlijk als inschrijver vermeld.”
In een reactie liet NS weten dat Van Boxtel verkeerd geciteerd is. Wel wil de spoorvervoerder een partner zijn voor de verschillende regio’s. Daarom wil de Gedeputeerde Staten wel met NS in gesprek over investeringen in het openbaar vervoer in brede zin.
Regeerakkoord
De betreffende spoorlijn werd overigens ook kort benoemd in het Regeerakkoord, waarin het nieuwe kabinet aangaf meer sprinterdiensten te willen aanbesteden in regionale OV-concessies. Ook dit riep vragen op over de lopende aanbesteding bij de VVD en de mogelijkheden voor NS om toch nog mee te doen met de concessie, zelfs als de landelijke spoorvervoerder zich niet heeft ingeschreven.
De provincie Zuid-Holland maakt echter duidelijk dat daar geen sprake van is. “Deze zinsnede heeft geen invloed op de lopende aanbesteding. NS heeft niet ingeschreven en maakt derhalve ook geen kans om in aanmerking te komen als vervoerder.” Verder vindt de provincie het te vroeg om conclusies te verbinden aan deze passage in het regeerakkoord.
Lees ook:
(Wéér) een andere vervoerder valt alleen te overwegen bij zéér duidelijke voordelen in het aanbod. Zittende concessiehouders zouden beter beschermd moeten worden, daar het anders niet echt loont om voor een concessietje te investeren voor die paar jaar…
De Arriva doet het toch momenteel in mijnes inziens toch goed ?
Waarom dan een andere vervoerder ?