Lelylijn in verkiezingsprogramma ChristenUnie

Lelylijn
De plannen voor de Lelylijn zijn al jaren bekend. Ministerie van IenW

Er zijn al jaren plannen voor de Lelylijn: een treinverbinding tussen de Randstad en Groningen, via Heerenveen en Drachten. De ChristenUnie roept op om te investeren in de toekomst van de Lelylijn en neemt dit op in het verkiezingsprogramma. Eerder maakten CDA en PvdA bekend dat deze spoorverbinding prioriteit heeft en in hun partijprogramma belandt.

In de Tweede Kamer werd eind 2019 unaniem ingestemd met een haalbaarheidsonderzoek naar de spoorverbinding. Hieruit bleek dat de aanleg van de nieuwe Lelylijn tussen de 3,2 tot 6,4 miljard euro gaat kosten. Een van de alternatieven – het aanpassen van het bestaande spoor tussen Zwolle en Groningen voor snellere treinen – kost volgens het rapport tussen de 3,6 en 7,1 miljard euro.

Haalbaar en betaalbaar

ChristenUnie-Kamerlid Stieneke van der Graaf: “Er wordt al langer gesproken over de aanleg van de Lelylijn, maar onderzoek laat nu zien dat deze lijn ook haalbaar en betaalbaar is. Bovendien wordt de reistijd tussen Noord-Nederland en de Randstad aanzienlijk verkort. Er moet in een nieuwe kabinetsperiode worden gezorgd dat de benodigde middelen hiervoor worden bestemd. Laten we daarbij ook kijken naar het groeifonds.”

De PvdA maakte eerder in hun verkiezingsprogramma bekend vijf miljard euro uit te willen trekken voor de Lelylijn. Met deze lijn komt het noorden volgens de partij ‘economisch een stuk dichter bij de Randstad te liggen’. “Bedrijven in Flevoland, Friesland, Groningen en Drenthe hebben baat bij de Lelylijn en het wordt aantrekkelijker om in het noorden te wonen.” De PvdA wil daarnaast dat er samen met Duitsland wordt gewerkt aan betere verbindingen met Bremen en Hamburg.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Esther Geerts

2 reacties op “Lelylijn in verkiezingsprogramma ChristenUnie”

kees boer|08.12.20|20:53

Ik wil dit krachtig ondersteunen om meerdere redenen als kortsluitroute met het noorden en zelfs richting Duitsland en voornamelijk ook dat er de komende decennia veel nieuwe woningen worden gebouwd in Flevoland ;deze provincie is immers voor aangelegd om onze bevolkingsgroei op te vangen

Pat Rick|23.11.20|16:24

Groningen moet verbonden worden als energie- en data-center-hotspot met de Randstad/ Schiphol. En als men nu de Lelylijn HSL-proof maakt en de Wunderline niet te langzaam (extra upgrade), kan men naar ook Hamburg en Bremen bedienen en zelfs door naar Denemarken (via Fehmarnbelttunnel die nu gebouwd wordt). Maar dan moet de politiek echt hierachter gaan staan en er moet meer ambitie zijn bij NS.