Onderzoek NS en TU Delft naar flexibele dienstregeling

Station Waddinxveen (foto: Arno Leblanc/NS)
Beeldbank NS

Spoorvervoerder NS en de TU Delft gaan onderzoeken of er ruimte is voor een flexibele treindienstregeling. De komende tijd wordt onderzoek verricht naar geschikte rekenmodellen om een spoorboekje te ontwikkelen dat beter aansluit op het aantal reizigers en hun gewoontes. De plannen betekenen niet dat de ambities voor het spoorboekloos reizen of de tienminutentrein verdwijnen, zegt Remco de Graaf van NS tegen zustervakblad SpoorPro.

“We hebben een vrij starre dienstregeling die elk uur hetzelfde is. We zijn nieuwsgierig naar wat wat er binnen dat uur mogelijk is”, aldus De Graaf, hoofd prestatieregie en innovatie bij de spoorvervoerder. “Per traject moet worden bekeken wat mogelijk is, maar alles hangt af van de resultaten van het onderzoek.” De TU Delft komt mede daarom met een promotieplek voor onderzoek naar een flexibele dienstregeling, die wordt gezien als manier om in te kunnen spelen op de onvoorspelbaarheid van reisgedrag als gevolg van de coronacrisis.

Halte overslaan

De kandidaat voor de promotieplek zal onder meer een rekenmodel moeten ontwikkelen om inzicht te krijgen in welke variatie in het reisgedrag gedurende de dag kan worden verwacht. Zo kun je vaststellen in welke periodes er meer of minder gereden wordt en wat dat kan betekent voor de dienstregeling. “Het is niet ondenkbaar dat je al naar gelang het moment van de dag de eindbestemming aanpast of een halte overslaat. Je moet echter wel de tools en modellen ontwikkelen waarmee je dat kan inpassen”, zei professor Rob Goverde van de TU Delft in de uitzending van SpoorProTV.

“We worden nu al steeds beter in het laten aansluiten van het aanbod op de vraag, bijvoorbeeld met de inzet van extra materieel waar en wanneer dat nodig is. Maar je zou dit ook op het vlak van de dienstregeling willen realiseren.” De modellen gaan nog steeds uit van een dienstregeling, maar deze kan er bijvoorbeeld op vrijdagmiddag anders uitzien dan op dinsdag.

Voor het onderzoek is vier jaar uitgetrokken, maar zowel NS als de TU Delft verwachten al eerder resultaten te kunnen delen. Deze ‘bouwsteentjes’ kunnen dan al in de dagelijkse operatie worden toegepast.

Bekijk hier het interview met Rob Goverde en Remco de Graaf:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Nick Augusteijn

3 reacties op “Onderzoek NS en TU Delft naar flexibele dienstregeling”

Wiebe Goossen|01.06.21|14:34

Dat niet het hele jaar door op alle trajecten met (lange) treinen gereden HOEFT te worden, is voor een ieder wel te begrijpen. Maar aan het juist succesvol ingevoerde klokvaste rijden mag niet zomaar gemorreld worden, dat lijkt toch ook wel duidelijk. Interessant zal zijn wat de uitkomst van deze studie zal worden én of het naderhand het geld dat eraan besteed is wel waard is geweest….

Pietje Puk|09.05.21|22:02

Uiteindelijk is het toch een prettige gedachte dat de trein naar… op een bepaald tijdstip vertrekt. Een beter onderzoek zou een model zijn om te berekenen wanneer een hogere frequentie met meer stops rendabel is, tegen snelle reistijden, of een tussenvorm als sneltrein.

Fons Witteman|09.05.21|18:54

Om er na vier jaar achter te komen dat geen enkel algoritme in staat is een flex dienstregeling aan te sturen met de grillen van prorail en ns reizigers. Succes mensen!