Opnieuw twijfels over haalbaarheid vernieuwing Maaslijn

Arriva-treinen in Limburg, Maaslijn
Arriva rijdt tot in ieder geval 2024 met dieseltreinen op de Maaslijn. Foto: ProMedia.

Het is opnieuw onzeker of de vernieuwing van de Maaslijn voor november 2024 klaar is. ProRail heeft de planning van het project nog eens tegen het licht gehouden en waarschuwt het ministerie van Infrastructuur en de provincie Limburg voor mogelijke vertraging.

Naar aanleiding van deze waarschuwing vond donderdag bestuurlijk overleg plaats tussen demissionair staatssecretaris Steven van Weyenberg van I&W en de Limburgse gedeputeerde Maarten van Gaans (D66). Provincie en ministerie lieten weten hoe dan ook vast te houden aan de tijdige oplevering van de spoorlijn tussen Roermond en Nijmegen. Dit kan volgens Van Gaans niet zonder “aanvullende inspanningen vanuit ProRail”. Ministerie en provincie hebben ProRail donderdag dan ook gevraagd om extra maatregelen om het project binnen de afgesproken termijn te realiseren.

Extra kosten

“Vertraging van het project is onwenselijk, gezien de nadelige effecten voor reizigers en vervoerders in het spoornetwerk in Zuidoost-Nederland en de impact op onze concessieafspraken met Arriva om nieuw elektrisch treinmaterieel te kunnen laten instromen”, aldus Van Gaans. Een verdere vertraging van het project zou volgens Van Gaans ook leiden tot meerkosten.

Eerder dreigde er vertraging omdat de kosten steeds opliepen en het Rijk en Limburg het een tijd lang niet eens werden over de vraag wie de oplopende meerkosten zou betalen. Dat probleem is inmiddels uit de wereld. De kosten van het project worden nu geraamd op zoā€™n 320 miljoen euro, 96 miljoen meer dan eerder. Aanvankelijk weigerde Limburg mee te betalen aan de extra kosten, waardoor vertraging dreigde.

Na overleg tussen waarnemend gouverneur Johan Remkes en toenmalig staatssecretaris Stientje van Veldhoven besloot Limburg alsnog 24 miljoen euro aan meerkosten bij te lappen. Ook reserveerde Limburg zoā€™n 10 miljoen voor als de kosten door extra risicoā€™s alsnog oplopen.

Bron: ANP/DM

Lees ook:

U las zojuist Ć©Ć©n van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Dylan Metselaar

2 reacties op “Opnieuw twijfels over haalbaarheid vernieuwing Maaslijn”

Pat Rick|27.09.21|13:21

In de jaren 80 van de vorige eeuw werden de kosten van volledige verdubbeling en elektrificatie ingeschat op 250 miljoen gulden (115 miljoen Euro). Nu zijn de kosten 3 keer meer voor verdubbeling van maar een paar stukjes.

Het uitlopen van de planning laat ook zien dat ProRail ontkoppeld is van de reizigers, die nog langer in de kou moeten staan, en het vooral self serving is. Daarom is ZBO deel van de oplossing voor ProRail, maar directie vreest minder beloning en wil op de oude voet doorgaan

Pat Rick|27.09.21|13:21

Wat ProRail zegt is: het gaat langer duren, en daarom ook nog meer kosten. Al eerder had ProRail om meer geld gevraagd en gekregen om de specs te halen. Idem spoorverdubbeling bij Landgraaf. We zien hier steeds een patroon om steeds meer te vragen om minder te leveren als business model van het management, omdat ze zo de topzware organisatie kunnen financieren. Een technisch inhoudelijke organisatie had een accurate planning en kosteninschatting gemaakt. Infrabel werkt 2 tot 3 keer goedkoper.