Treinverkeer plat

ProRail opnieuw geconfronteerd met falende back-up tijdens ICT-storing

NS-trein op Rotterdam Centraal.
NS-trein op Rotterdam Centraal. Foto: ProMedia

Het treinverkeer rond Rotterdam is zondagavond enkele uren stilgelegd vanwege een ICT-storing in de verkeersleidingspost van ProRail in Rotterdam. Hierdoor kon de spoorbeheerder niet zien waar de treinen zich bevonden. Het back-up systeem dat zou moeten functioneren in het geval van storing werkte bovendien niet. Inmiddels is de storing verholpen.

De storing ontstond rond half 9 op één van de de computers op de verkeersleidingspost. Volgens ProRail was er waarschijnlijk sprake van van “een fout in de software”, waardoor meerdere systemen niet meer werkten.

De spoorbeheerder meldt nog uitgebreid onderzoek te doen naar de oorzaak van het probleem. Ook is gekeken naar in hoeverre vroegere problemen nog een rol speelden bij deze storing.  “We hebben eerder ook problemen met back-ups gehad, dus de vraag was of hier hetzelfde speelt als toen of iets anders. Onze technici zijn dit aan het onderzoeken. Uit de eerste onderzoeksresultaten blijkt al wel dat er hier sprake is van een nieuw probleem. Daar zullen dus nieuwe oplossingen voor gezocht moeten worden”, stelt een woordvoerder van ProRail. Wat dit nieuwe probleem precies is, is nog niet bekend.

De organisatie meldt dat er normaal gesproken een volledig draaiend tweede systeem beschikbaar is dat meteen in werking zou moeten kunnen treden wanneer er een storing aan het oorspronkelijke systeem ontstaat. In dit geval liet ProRail echter weten dat dit back-up systeem “niet goed heeft gefunctioneerd”.

“Er staan allemaal applicaties op het tweede systeem die zouden moeten functioneren. Maar op dat moment bleek dat een deel daarvan niet goed werkte”, aldus de woordvoerder.

Een groot deel van West-Nederland werd op zondag getroffen door de storing. Zo reden er geen treinen tussen Rotterdam en Dordrecht. Ook reden treinen van Utrecht naar Rotterdam niet verder dan Gouda. Hoewel in eerste instantie verwacht werd dat treinen rond half 12 weer konden gaan rijden, heeft het treinverkeer uiteindelijk de rest van de avond platgelegen.

Dit artikel verscheen eerder op de website van zustervakblad SpoorPro.nl.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Sander Van Vliet

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.