80 km/u

NS en ProRail halen doelstellingen HSL-lijn niet door ontwerpfout in viaduct

HSL-Zuid in de Hoeksche Waard, met duidelijk zichtbare hekwerken links en rechts. Foto: Wikipedia

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft ProRail en NS de opdracht gegeven ervoor te zorgen minimaal 82,1 procent van de reizigers op de HSL niet meer dan vijf minuten vertraging oploopt. Door de ontwerpfout in een viaduct bij Rijpwetering halen de partijen deze doelstelling in 2022 niet. “Dat vinden wij vooral voor reizigers erg vervelend, maar de veiligheid op het spoor heeft ten alle tijden prioriteit”, zo stelt ProRail.

Veel treinen op de hogesnelheidslijn (HSL) zijn vertraagd. Dat komt door schade aan een viaduct ter hoogte van Rijpwetering. Uit veiligheidsoverwegingen rijden treinen daar nu tijdelijk langzamer, hetgeen dus voor vertraging zorgt. Mede door deze vertraging behalen NS en ProRail de doelstelling niet met betrekking tot het op tijd rijden op de HSL. “We werken er, samen met de betrokken partners, aan om dit probleem zo snel mogelijk op te lossen”, meldt ProRail.

Drie tot zes minuten vertraging op HSL-traject

De schade aan het viaduct is eind oktober aangetroffen. Het gaat daarbij om scheuren in de lassen. De oorzaak hiervoor is een ontwerpfout die bij de aanleg van de HSL is gemaakt. ProRail heeft de HSL na aanleg in beheer genomen. Om ervoor te zorgen dat de schade niet groter wordt, is de snelheid van treinen op dat deel van het traject verlaagd tot 80 kilometer per uur.

“Normaal rijden treinen daar 160 kilometer per uur, waar ze maximaal 300 kilometer per uur kunnen halen”, aldus ProRail. “Met een snelheidsverlaging tot 80 kilometer per uur kunnen de treinen ter plaatse veilig over het spoor rijden. Vervelende bijkomstigheid is dat deze verlaagde snelheid zorgt voor een vertraging van ongeveer drie minuten voor IC Direct treinen en vijf á zes minuten voor de Thalys en Eurostar.”

Naar aanleiding van de ontwerpfout in het viaduct bij Rijpwetering worden nu andere bouwconstructies onderzocht. In het gebied rondom het viaduct zijn over een lengte van ongeveer acht kilometer nog negen andere constructies die op dezelfde manier zijn ontworpen. Deze worden op scheuren of constructiefouten onderzocht.

Dit bericht verscheen eerder op zusterpublicatie SpoorPro.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Jeroen Baldwin

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.