Monumentaal

Station Naarden-Bussum kan na jarenlange renovatie weer decennia mee

Station Naarden-Bussum na de renovatie. Foto: ProMedia/Sander van Vliet.

Na jarenlange aanpassingen en verbouwingen is station Naarden-Bussum weer spoorklaar gemaakt voor de komende decennia. Het monumentale station in de Noord-Hollandse gemeente Gooise Meren staat er – na een metamorfose waar 3,8 miljoen euro mee gemoeid was – nog even statig bij, maar qua spoorse infrastructuur zijn er heel wat knopen aangepakt.

Het spoor tussen Bussum Zuid en in de richting van Almere werd de afgelopen jaren bijna volledig vervangen. Daarbij werden de vijf bestaande sporen teruggebracht naar twee. Hierdoor verloopt de doorstroom van het treinverkeer veel soepeler omdat de spoorbomen minder vaak en minder lang gesloten hoeven te worden.

Door het verwijderen van de sporen was het mogelijk om een nieuwe entree te realiseren met veel aandacht voor meer groen in en rondom de spoorzone. De bestaande sporen 1 en 2 zijn daarentegen verlengd en verbreed waardoor er meer ruimte ontstaat voor binnenkomend en vertrekkend treinverkeer en het toenemend aantal reizigers.

Verdwenen stationstrap

Oog voor detail was er ook tijdens de verbouwing van het monumentale station. Tijdens de werkzaamheden werd de oorspronkelijke betegeling ontdekt van het in 1926 geopende station. Aardewerkfabriek Koninklijke Tichelaar reproduceerde de originele tegels om de stationshal weer in oorspronkelijke staat te laten blinken. Tegelijkertijd werd ook het metselwerk aangepakt en zijn op het dak de dakbedekkingen van het stationsgebouw gerenoveerd en hersteld.

Tijdens de verbouwing van station Naarden-Bussum waren er ook tegenslagen te verwerken. Zo werd er in 2021 vertraging opgelopen door de onzekerheden die de coronacrisis destijds met zich meebracht. Een jaar later, nadat alle werkzaamheden alweer in volle gang waren hervat, haalde het station nog het nieuws vanwege een verdwenen stationstrapje. Doordat de trap werd weggehaald moesten reizigers opeens een stuk verder lopen om het perron te bereiken.

ProRail is op gesprek geweest bij de 91-jarige actievoerder. De man had een bordje geplaatst voor het perron waar hij graag een trap terug wilde. ProRail meldde dat ze het besluit om de stationstrap weg te halen, nog eens in heroverweging nam. Het trapje is tot op heden niet geplaatst.

Dit bericht verscheen eerder op zusterpublicatie SpoorPro

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor Mobiliteit.nl

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.