Nieuwe dienstregeling

Personeelstekort NS niet opgelost ondanks 400 nieuwe medewerkers

Drukte in de NS-treinen door personeelstekort. Foto: ProMedia/Sander van Vliet.

De Nederlandse Spoorwegen (NS) hebben de afgelopen maanden ruim 400 nieuwe medewerkers aangenomen. Het openbaarvervoersbedrijf kampt al geruime tijd met een groot tekort aan treinpersoneel, waardoor het zijn dienstregeling heeft versoberd.

Tussen juli en november nam NS 184 conducteurs en 240 machinisten aan, meldt het bedrijf op de eigen site. Het duurt nog wel enig tijd voordat dit verlichting brengt voor reizigers die door de schaarste aan personeel vaker te maken hebben met vertraagde of uitgevallen treinritten. Het nieuwe NS-personeel krijgt eerst een volledig betaalde opleiding, voordat ze aan de slag kunnen. De kersverse machinisten en conducteurs zullen daarom pas na enige maanden op de treinen werken.

De NS is blij met de toenemende belangstelling, toch zijn de tekorten zeker niet voorbij. Voornamelijk in de randstad is het personeelsbestand erg krap. Voor de functies van conducteur of machinist komt het vervoersbedrijf eind dit jaar nog ongeveer 400 mensen tekort. Daarnaast vertrekken veel NS’ers, onder andere omdat ze met pensioen gaan. Daarom moet NS alleen volgend jaar al 500 nieuwe personeelsleden vinden.

Volgens NS groeit de interesse in een baan bij het bedrijf. Wekelijks vinden er zo’n 160 gesprekken met kandidaten plaats. NS benadert ook gepensioneerden of ze mogelijk langer willen doorwerken en vraagt kantoorpersoneel of ze een deel van de week willen meedraaien op de trein. Daarnaast huurt NS ook externe beveiligers in om op de trein te werken.

Totaal beschikt de NS over 6.000 voltijdbanen voor conducteurs en machinisten op de 28 standplaatsen. Daarvan zijn momenteel 5.600 banen ingevuld. De hoofdoorzaken voor deze krapte zijn volgens de vervoerder voornamelijk een hoog ziekteverzuim, grotere uitstroom en interne doorstroom. Dat heeft allemaal te maken met de landelijke krapte op de arbeidsmarkt.

Nieuwe dienstregeling

Om het personeelstekort het hoofd te bieden, heeft de NS gesneden in de dienstregeling voor komend jaar. De nieuwe dienstregeling is 11 december ingevoerd. Ten opzichte van de vorige dienstregeling kan wel tot 20 procent van de treinen uitvallen, meldden goed ingevoerde bronnen eerder aan OVPro.

“Wij gaan vooralsnog niet uit van een treinuitval van 20 procent”, vertelde NS destijds. “Zelf hebben we berekend dat wij met 10 procent minder treinen gaan rijden ten opzichte van 2019. Dat percentage kan binnen onze berekeningen oplopen tot 13 à 15 procent”. In het laatste scenario is dat alsnog 5 procent meer treinuitval bovenop de 10 procent dat NS “in het meest gunstige scenario” onlangs naar de buitenwereld heeft gecommuniceerd.

In de nieuwe dienstregeling rijden minder treinen in de spits: op vrijdag rijden twee intercity’s per uur in plaats van vier. In daluren, avonduren en in het weekend vertrekken intercity’s en sprinters nog maar twee keer per uur in plaats van vier keer. Daarnaast begint de avonddienstregeling voortaan om 20:00 uur in plaats van 22:00 uur. Opvallend is dat de NS op één traject de planning opschaalt. Zo rijden treinen op het traject tussen Eindhoven en Amsterdam van maandag tot en met donderdag elke tien minuten. Dat was elk kwartier.

Het spoorbedrijf erkent dat reizigers zullen moeten wennen aan de aanpassingen. Sommige treinen zijn bijvoorbeeld drukker dan voorheen. In de daluren, avonduren en in het weekend zullen reizigers daarnaast vaker moeten overstappen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Sander Van Vliet

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.