Rapport: stillere banden leiden nog niet tot geluidsreductie

A4 richting Delft, snelweg
Foto: ProMedia / VK

Nieuwe banden voor auto’s en vrachtwagens moeten sinds 2016 voldoen aan aangescherpte normen voor geluid volgens een Europese richtlijn. Maar de verwachte afname van geluid blijft nog uit. De aanname was een reductie van 1 tot 2 decibel, maar in de praktijk bleek het verkeer op snelwegen in 2019 juist 3 decibel meer geluid te maken dan berekeningen van Rijkswaterstaat aantonen.

Dat blijkt uit de Geluidmonitor 2020, een jaarlijkse rapportage die het RIVM uitvoert in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Hierin worden onder andere de resultaten van de metingen van RIVM vergeleken met de berekeningen van Rijkswaterstaat. In het meest recente rapport blijkt dat het verkeer op Rijkswegen in 2019 dus meer geluid maakte dan de wegbeheerder dacht.

Verklaringen

Het RIVM denkt dat daarvoor meerdere verklaringen zijn. Een belangrijke reden is waarschijnlijk verouderd asfalt. Het instituut wijst erop dat er voor deze rapportage op 43 locaties is gemeten en een deel van de deklagen was relatief oud. Gedeeltelijk zijn deze oude deklagen inmiddels vervangen. Volgens RIVM kan dit niet alles verklaren, aangezien voor tien meetlocaties voor alle monitoringsjaren verschillen tussen de gemeten en berekende geluidproductie werden gevonden die groter zijn dan 3.0 decibel.

Aanvullende redenen zijn dan ook dat auto’s de afgelopen tien jaar gemiddeld gezien zwaarder zijn geworden. Dat zorgt simpelweg voor meer geluid. Ook grotere autobanden kunnen de oorzaak zijn. Daarnaast is het mogelijk dat dit verschil komt door de aftrek voor stille banden. Vanwege de verwachting dat de stille banden voor minder geluid zouden zorgen, voert Rjkswaterstaat in de rekenmodellen een aftrek door.

Corona en snelheidsverlaging

In deze rapportage staan bovendien de bevindingen beschreven van de metingen over 2020. Die zijn uitgevoerd op 44 locaties. In dat jaar is sprake van een afname. Die wijt het RIVM aan de coronamaatregelen én aan de snelheidsverlaging naar 100 kilometer per uur tussen 06.00 en 19.00 uur. Het RIVM durft het vanwege de effecten van de coronamaatregelen niet aan om iets te zeggen over de trends op de lange termijn.

Het valt wel op dat de geluidproductie in 2020 op twee locaties significant lager was dan een jaar eerder. Op een derde locatie werd een deel van het jaar veel minder geluid gemeten. Dit komt omdat het wegdek hier is vernieuwd. Dit strookt dus met de aanname van RIVM  dat ouder asfalt meer herrie veroorzaakt.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.